Svar: 22
Tråde: 7
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej alle.
Jeg er ny her på sitet. Har selv en seamaster de ville tresserne, som jeg holder meget af. Men overvejer at kigge på nyere omegaure med et klassisk dress-look. Jeg har set på vintageure.dk, at der er to nyere de ville-modeller til salg, vistnok prestige. Helt enkle, med en lille sekundviser - og med co-axial værk.
Er det et godt værk, og hvordan er disse ure sammenlignet med gamle modeller?
De bedste hilsner
Jastrau
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Værkerne i de nye Omegaer er ganske fine og ok. Ikke noget der løfter dem ind i luksusklassen for in house værker, men klart i den bedre halvdel af ure der er monteret med ETA værker. I Omega er værkerne ganske nydelig finischeret og på de nyere er der også føjet co-axial funktion på.
Sammenligning med de gamle værker fra 60'erne vil jeg afholde mig fra. Blot sige at Omegas værker fra 60'erne har bevidst deres høje kvalitet, robusthed, driftsikkerhed og de er også nydeligt lavet.
Det der kan tale for nyt Omega ur er hvis man vil have det i en størrelse som er svær at finde i Vintage - over 36 mm for et dress ur. Ellers mener jeg man får langt mere ur for pengene i en Vintage Constellation til 6 K end et nyt ur til fx. 15 K.
vh baun
•
Tak for svaret! I udgangspunktet er jeg ikke til store ure, så det kan være, jeg skal holde mig til de gamle, men jeg havde ellers fået indtryk af, reklamens magt, at co-axial var et kvalitativt løft af en anden verden. Jeg synes de nye prestige-ure er særdeles flotte, men et gammel constellation med pie-pan er heller ikke at foragte!
Hvad er det bedste af de ældre vintage omega-ure, man kan komme i nærheden af?
De bedste hilsner
jastrau
•
Jastrau Skrev:Tak for svaret! I udgangspunktet er jeg ikke til store ure, så det kan være, jeg skal holde mig til de gamle, men jeg havde ellers fået indtryk af, reklamens magt, at co-axial var et kvalitativt løft af en anden verden. Jeg synes de nye prestige-ure er særdeles flotte, men et gammel constellation med pie-pan er heller ikke at foragte!
Hvad er det bedste af de ældre vintage omega-ure, man kan komme i nærheden af?
De bedste hilsner
jastrau
Det bedste?
Det kommer jo selvfølgelig an på hvad man er ude efter, men et sikkert valg er en Constellation med caliber 564. Jeg har endnu tilgode at se en der ikke virker.
Nu skriver di Pie Pan og den er også flot. men prøv at kigge en tur forbi min samloing af constellation - der er faktisk også ganske mange andre som er værd at kigge på:
Constellation <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?p=59702#59702" o nclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?p=59702#59702</a><!-- l -->
Genève <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?p=59703#59703" o nclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?p=59703#59703</a><!-- l -->
Seamaster <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?p=59704#59704" o nclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?p=59704#59704</a><!-- l -->
Øvrige Omegaer <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?p=59705#59705" o nclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?p=59705#59705</a><!-- l -->
Skulle du få lyst til at se dem IRL er du velkommen i Nyborg.
Vh Baun
•
Kære Baun
Undskyld, jeg først svarer efter lang tid. Jeg kommer nu af da på de kanter, er nemlig selv fra Fyn, så det kan være, jeg tager dig på ordet og kommer til Nyborg en dag. Hvor er de flotte, dine omega-modeller. Jeg kan bedst lide dem med lidt "avancerede"/svungne horn, jeg ved ikke, om det er særlige modeller. I øvrigt et spørgsmål til, hvis du tillader. Jeg går også og overvejer et firkantet ur. Jeg har kig på forskellige JLC, men omega står mit hjerte nær. Hvordan er det med vintage omega og firkantede ure, findes der gode modeller der også?
Masser af hilsner
Jastrau
•
Jastrau Skrev:Kære Baun
Undskyld, jeg først svarer efter lang tid. Jeg kommer nu af da på de kanter, er nemlig selv fra Fyn, så det kan være, jeg tager dig på ordet og kommer til Nyborg en dag. Hvor er de flotte, dine omega-modeller. Jeg kan bedst lide dem med lidt "avancerede"/svungne horn, jeg ved ikke, om det er særlige modeller. I øvrigt et spørgsmål til, hvis du tillader. Jeg går også og overvejer et firkantet ur. Jeg har kig på forskellige JLC, men omega står mit hjerte nær. Hvordan er det med vintage omega og firkantede ure, findes der gode modeller der også?
Masser af hilsner
Jastrau
Du siger bare til hvis du er på Nyborg kanten så finder vi ud af noget.
Der er ganske mange firkantede, men de fleste er lidt små idet. Her er en som på armen virker ganske fin:
Mærke og model: Omega Automatic
Årgang: 1959
Kasse: Rektangulær, stål perfekt istandsat og poleret uden brugsspor
Højde: 8 mm
Diameter: 35 x 28 mm x xx mm udeh krone
Skive: Hvid, perfekt uden patina med stål visere og timemarkeringer i perfekt stand
Rem: sort alligator
Caliber: 571 Automatik m stor sekundviser
Caliber nr.: 17137003
Ref. Nr.: 636 3888.15
vh Baun
•
Svar: 2,424
Tråde: 158
Modtaget Likes: 161 i 80 svar
Givet Likes: 28
Det er ganske korrekt, at Omega's firkantede (vintage) ure er noget "kleine" i det.
På Omega's vintage information site kan man oprette sig som bruger, og finde information om praktisk talt alle Omega'er. - Oprettelsen på "Omega vintage information" er ganske gratis, og uden risiko for spam.
Når talen er om firkantede ure, kan man søge efter ure med kaliber 620, som Omega i en periode var "helt kuldrede" med at lægge i firkantede ure. Så vil man også konstatere, at dimensionerne er noget små.
Hvis talen drejer sig om "Det ultimative firkantede dress ur", kommer man ganske tæt på med: JFK Commemorative

JFK Commemorative

JFK indsættelse (bemærk uret)
Personligt vil jeg mene, "at når uret var godt nok til John F. Kennedy, og for den sags skyld også Jaqueline Kennedy - der berømmede det.... så er det også godt nok til mig"
Mere om uret i Omega's presskit: JFK’s Omega Ultra Thin Wristwatch
Med venlig hilsen - Geodoc
•
Tak for interessante indlæg. Jeg er vild med begge ure. Kennedy havde smag for livets goder. Det kunne være interessant at finde den vintage model, som Kennedy bar et eksemplar af. Men prisen er sikkert skyhøj af samme grund.
Og til Baun. Hvor har du mange smukke omega'er. Hvad er egentlig din egen favorit model?
Hvordan er omega egentlig sådan rent værkmæssigt i forhold til f.eks. JLC og Rolex, hvis man kigger på modeller fra før verden gik af lave med quartz?
Masser af hilsner
Jastrau
•
Svar: 2,424
Tråde: 158
Modtaget Likes: 161 i 80 svar
Givet Likes: 28
Uddrag af, hvad Jastrau Skrev:F/........... Hvordan er omega egentlig sådan rent værkmæssigt i forhold til f.eks. JLC og Rolex, hvis man kigger på modeller fra før verden gik af lave med quartz?
Masser af hilsner
Jakob
Kvaliteten af Omega's værker, fra tiden "før verden gik af lave", er beskrevet her.
Som dokumenteret i indlægget, kan det også beskrives lidt mere hårdhændet, at Kvaliteten af Omega's værker i den periode var så skyhøj, at alle andre lignede "slingrefise"
Med venlig hilsen - Geodoc
•
|