Har denne set sådan ud oprindelig?
Hej!

Har købt et Omega til 30mm samlingen. Det er egentligt rigtigt fint og et cal. 266 som jeg manglede og for kr. 600 kan man ikke forlange det vilde, men jeg er lidt usikker på om den forgyldte krans har set sådan ud oprindeligt da hornene er stål og ikke forgyldt. Normalt plejer horn og kasse krands begge at være forgyldte, eller kan dette også forekomme? Uanset synes jeg det er et pænt ur.

Kasse: 2605-11
Værk: 13881334
Cal. 266
Årgang: 1953

Mvh
Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
Det har jeg aldrig set før. Jeg tror det er noget Franken.

vh Baun
Svar
Baun Skrev:Det har jeg aldrig set før. Jeg tror det er noget Franken.

vh Baun

Så skulle stål lynetten være skiftet til forgyldt, da ref, og urværk, kasse og alder passer fint til Omega V.W.I

Mvh
Thomas
Svar
Sådan rent hypotetisk kunne man så dyppe lynetten i et eller andet og stålet frem indenunder?
Jeg ved Halse har noget stads han dypper visere m.v i så det tager maling m.v.

Mvh
Thomas
Svar
TDN Skrev:Sådan rent hypotetisk kunne man så dyppe lynetten i et eller andet og stålet frem indenunder?
Jeg ved Halse har noget stads han dypper visere m.v i så det tager maling m.v.

Mvh
Thomas
det er unødigt besværligt- og også ret usikkert tror jeg, for er den forgyldt, er der ikke stål under den, men messing/nikkel. Mon ikke f.eks Krognos (JP ure, eller Halse) kan skaffen en lynette/glaskrans i stål til det, uden den store omk. Der er mange lig at tage den fra, og de fleste vintage urmagere gemmer sådanne sager Icon_e_smile
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
TDN skriver: "Har denne set sådan ud oprindelig?" - og det er da noget, der giver grå hår i hovedet.
Jeg har set noget lignende; men det verificerer ingenting, da den (også?) kunne have været sammensat.

Omega har tilsyneladende (i 40'erne) produceret nogle ure, der er blevet "pyntet" med en guldlynette. Det er f.eks:
CK 2364 - More product information
Case : round (33 mm diameter)
For leather straps of 17 mm lug-size
International Collection : 1943-1958
Swiss retail price (1946) : CHF 199.-
Also available with 14K gold bezel on stainless steel (CO 2364, CHF 246.-), 14K solid gold (OJ 2364, CHF 451.-) or 18K solid gold (OT 2356, CHF 522.-).
AM

CK 2366, optræder på tilsvarende vis i vintage databasen. - Jeg har kigget langt (og interesseret) efter dette ur:

İmage
... et (lille gammelt) nydeligt ur, der er redial'et så fantasifuldt og afvigende, at man ikke ved om man skal le eller græde.

Grunden til min interesse, er ikke urets eksteriør; men i høj grad .......
İmage
........ kaliber 30T2RG, der udgør urets "indre kvaliteter".

İmage
Billede af bagkassens inderside.

Vintage databasen beskriver uret således:
CK 2366 - More product information:
Case : round (35,5 mm diameter)
For leather straps of 18 mm lug-size
International Collection : 1943-1958
Swiss retail price (1946) : CHF 202.-
Also available in stainless steel with 14K gold bezel and lugs (CO 2366, CHF 250.-), in 14K solid gold (OJ 2366, CHF 475.-) and in 18K solid gold (OT 2366, CHF 556.-).
Same watch as ref. 2527 but with chronometer certification.
JLM
.... men her skrives: "rustfrit stål med 14K lynette og horn" - hvilket kunne fremme formodningen om et ur med meget slidte guldbelagte horn, der eventuelt kunne være "befriet" for guldet.

I det hele taget er teksten i vintage databasen skrevet noget misforståeligt, således at vi heller ikke her - har et 100% sikkert sandhedsvidne.

TDN indledte med: "Har denne set sådan ud oprindelig?" - og det kunne jeg også godt tænke mig at vide; omend jeg er noget skeptisk med både trådstarters ur og de beskrevne eksempler.
Uanset det - synes jeg, at TDN's ur både er charmerende og er et rigtig nydeligt ur. - Det er bare svært at vide om man skal holde af det fordi det er oprindeligt, eller fordi det er sammensat.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Jo det findes - 2577 og 2510 findes i hvert fald original i stål med guld/gylden lunette!

Det troede jeg ikke.

vh Baun
Svar
Her er sandelig en (næsten) magen til Icon_e_surprised Icon_e_surprised

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Hej Geodoc..

Meget interresant indlæg. Jeg har sendt en mail til sælger som er en urmager (tidligere tror jeg) som sælger ud af de Omega'er der var kommet ind i bytte dengang og som de har sat i stand når der var god tid. Måske kan han huske om der er en historie bag det.

Kasse, ref., urværk passer sammen. Om lynetten er forkert gør mig ikke så meget. Urværket er rigtigt flot og går fint.

Jeg synes faktisk at det helt pænt. Jeg har selvfølgelig været klar over der måske var noget med lynetten da hornene ikke var forgyldt da jeg købte den og for kr. 600 er jeg vist ikke blevet snydt Icon_e_smile

Lynetten ser altså ud til at passe til kassen, det ser ikke ud til det er banket på plads med en hammer.....

Mvh.
Thomas
Svar
CO 2366 er god nok også - den er på side 185 i bogen... den kæmpestore i ved.

vh baun
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)