Hjælp til vurdering af gl. omega købt i Levanten
Jeg er totalt novice, men ville blive meget taknemmelig, hvis nogen har årgangsinformationer etc.
Tak for hjælpen.
vh. Niels
Svar
gætter på at den er magen til denne mht kasse, værk og årgang. Meget specielle horn:

Årgang: 1950
Kasse: Rund, flot kasse i stål, poleret, men med brugsspor på bagsiden
Højde: 11 mm
Diameter: 35 mm uden krone
Skive: Renset sølvskive og stål visere i flot stand. Index renset væk
Rem: Sort læderrem med lyse stikninger
Caliber: 266 Manuel lille sekundviser stand
Caliber nr.: 12339392
Ref. Nr.: 2605 - 4

İmage

İmage

İmage

vh Baun
Svar
Mange tak for svar, Sjovt at kende et omtrenteligt fabrikationsaar. Jeg blev lidt skuffet, da jeg (for sent) erfarede, at glasset paa mit ur er af plastic og ligger relativt hoejt, saa det "buler op". Men jeg kan forstaa, at det er normal praksis at saette et plexiglas paa som et billigere alternativ til safirglas.
Svar
Jamen dog - plexiglas er det eneste rigtige til sådan et ur Icon_e_biggrin . Det har netop den der flotte bue og den varme glød som aldrig opnås med glas eller safirglas. Hvis det er ridset, kan det poleres fint med alle lette slibemidler, sågar tandpasta klarer sagen.

Også i dyre ure har man tidligere brugt plexi. Rolex / Omega Speedmaster osv. Kald det Hesalit hvis du synes det lyder finere end bare alm. plastik, for det er hvad det er.
Dejligt ur i øvrigt

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
novice Skrev:Mange tak for svar, Sjovt at kende et omtrenteligt fabrikationsaar. Jeg blev lidt skuffet, da jeg (for sent) erfarede, at glasset paa mit ur er af plastic og ligger relativt hoejt, saa det "buler op". Men jeg kan forstaa, at det er normal praksis at saette et plexiglas paa som et billigere alternativ til safirglas.

Hvis der er lidt småridser i glasset kan det poleres med det man polerer glaskeramiske kogeplader med. Det kan også skiftes til nyt for under 300 kr.

vh Baun
Svar
Det er altid rart at vide at jeg måske ikke alligevel har købt katten i sækken så. Jeg har imidlertid også brug for at få uret kalibreret eftersom det går for langsomt. Kan I måske også anbefale en god reparatør. Jeg kan forstå Halse i Horsens er gode, men ville foretrække, hvis jeg selv kunne smutte forbi med det og få en sludder og jeg bor pt. i København...så hvis der findes et anbefalelsesværdig værksted i Kbh ville jeg blive glad for et råd. Tak
Svar
Det er lige en sag for Krognos eller Mølbak på hhv Frederiksberg og Østerbro..
Svar
Hej "Novice" - Miseren med plexiglasset er sådan set bragt på plads, blot supplerende: Kvaliteten af et plastik urglas i et Omega ur kaldes Hesalit, og har bestemte mekaniske og optiske egenskaber.
Om "Hesalit" er der mængder at læse i Omega Link Centralens kapitel 4 - opslagslisten.

Jens Skrev:Det er lige en sag for Krognos eller Mølbak på hhv Frederiksberg og Østerbro..
... nemli' ja! Icon_e_wink

Om muligheden for et "smut om, og en ursnak" hos en urmager i København, har jeg personligt gode erfaringer med Krognos og Mølbak.
Deres - og øvrige annoncerende urmageres adresse kan findes her: Vintageure.dk: Urmagere

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)