Et nyt Omega projekt ur
Hej

Har købt dette ur, som har tilhørt en nu afdød urmager. Det er i fin stand.
Første gang jeg så billeder af det var jeg overbevist om at nogen havde prøvet at rense skiven med noget skrapt rensevædske så lakken var kogt op.
Men jeg fik at vide det var bladguld der var lagt på skiven, det har jeg ligegodt aldrig set før. Desværre vides det ikke hvordan standen af skiven er under guldet, det skal Peter Halse undersøge snarest, så må jeg se om den kan reddes eller der skal en gang repaint til, eller anden skive til.

Uret:
ref. 2759-12SC 2761
Cal. 420
År 1958

Mvh
Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
Og et par mere.
Svar
Cal 420 er jo ikke så almindelig, så¨det er selvfølgelig sjovt at have i samlingen også.

Tænk sig at lægge bladguld på.... et ur i stålkasse. Det er svært at forstå. Skiven må have været ødelagt.

vh Baun
Svar
Baun Skrev:Cal 420 er jo ikke så almindelig, så¨det er selvfølgelig sjovt at have i samlingen også.

Tænk sig at lægge bladguld på.... et ur i stålkasse. Det er svært at forstå. Skiven må have været ødelagt.

vh Baun

Enig, uret er derfor købt som defekt/reservedelsur. Så må Halse se hvad der er under guldet, skiven skal uanset af hvis den skal have et repaint.

Mvh
Thomas
Svar
Hej TDN (Thomas) - jeg er et par gange vendt tilbage til denne tråd, og har glædet mig over den. Det samme gælder: denne tråd

Det jeg er faldet for er udtrykket, "Projekt ur" - der både afspejler overblikket over, "at dette kunne blive til noget"; men også et inspirerende "gå på mod" TAK!

Jeg selv havde et decideret projekt ur i september 2007 - min Flightmaster, der:

İmage
... indkøbtes i denne stand fra England. Den var både støvet, med bøjede og krakelerede visere og olie så tyk som sirup

Efter en "Halse" kur, så det således ud:
İmage
... da uret var "støvet af", afslørede skiven sig som meget falmet.

Den falmede skive prøvede jeg at leve med i et års tid; men så
İmage
.... tog jeg over tværs og lod den forsyne med en ny original skive

Flightmasterens sidste "opdatering":
İmage
... er en mesh lænke, som jeg netop nyder i skrivende stund.

Når tråden har været så inspirerende for mig, er det fordi "min jagt" går på et ur ca. 1946 med kaliber 30T2 RG, enten med central eller decentral sekundviser.
Men ak! - 30T2 (og dens familie) er jo fremstillet i mere end 30 millioner eksemplarer, hvilket har fristet alle mulige "hobby snedkere" til at skifte dele på kryds og tværs.
Det er hjerteskærende at se, hvordan diverse hjul, balancer, visere, reguleringer og skiver er mixet i een stor pærevælling.

Jeg er nu blevet inspireret til at jagte et ur, hvor først og fremmest værket er originalt og uændret, og herefter "lege omvendt Frankenstein" ved at tilkøbe og (lade) montere de korrekte dele.
Min "grail" er desværre så rædselsfuld dyr i bedste samlerstand, at det overstiger min formåen; men nu føler jeg mig så inspireret af TDN's projekture, at jeg ser med fortrøstning på et "eget projekt" - TAK!

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Det er svært at datere urene mellem 44 og 47...

men du skal have denne at kigge på Torben. Den er da lidt i familie - Peter har ordnet skiven så den fremtræder smukt og rimeligt patineret, synes jeg:
Beskrivelse:

Mærke og model: Omega Suverän

Årgang: 1944
Kasse: Rund, Stål, pæn kasse med brugsspor
Højde: 10 mm
Diameter: 35 mm uden krone
Skive: nænsomt renset, patineret skive med stål visere og index
Rem: Original Omega mørk grøn (Military?)
Caliber: 30T2 PC Manuel med lille sekundviser
Caliber nr.: 10189245
Ref. Nr.: 2400-3

İmage

İmage

İmage

vh baun
Svar
Hej!

Dejligt at høre at mine underlige indkøb kan inspirere selvom de fleste nok ryster på hovedet Icon_e_biggrin

Projekter kræver jo at de bliver færdig gjort, og indtil nu har de bare fyldt op i kasserne, MEN nu skal der ske noget så der ryger 3 skiver til Østen i starten af april. Cal. 420 skiven med guld kan ikke renses af og reddes så den ryger med Connie skiven og en Geneve skive afsted til maler.

Mange af mine ure er købt billigt, og lavet for rimlige penge til flotte ure. Jeg synes faktisk bedre om sporten i at finde et ur som måske trænger til en kærlig hånd, der har en historie der følger med, kunne se muligheder i det og få det lavet og bagefter stå med et flot ur der har kostet noget mindre end et "fikst og færdigt ur". Jeg er faktisk mere glad for de ure jeg har fundet og fået lavet flotte end de få ure jeg har købt færdig renoverede.

Mvh
Thomas
Svar
Baun Skrev:Det er svært at datere urene mellem 44 og 47...

men du skal have denne at kigge på Torben. Den er da lidt i familie - Peter har ordnet skiven så den fremtræder smukt og rimeligt patineret, synes jeg:
Beskrivelse:

Mærke og model: Omega Suverän

vh baun

Jeg har fundet ud af det er til at købe disse Suverän og officer på Tradera til små penge og der ligger jo nogen af de gamle værker i.
Denne kunne blive et projekt ur:
[url]"http://www.tradera.com/Omega-officer-auktion_190118_129924446" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.tradera.com/Omega-officer-au ... _129924446[/url]

Mvh
Thomas
Svar
Baun Skrev:Det er svært at datere urene mellem 44 og 47...
...... forkortet .........
vh baun
... ja det skal jeg da lige love for.
Der hvor "jeg sønderriver mine klæder" af ærgrelse, er når et værk pludseligt fremstår med flere lejesten end sandsynligt efter produktionsnummeret.
Eller når "en gammel sag" pludseligt har IncaBlock, selv om den først introduceredes 4-5 år senere osv. osv.

Jo jo - jeg har sandeligt fået et par "oplevelser" ved at begynde at interessere mig for den del af Omega segmentet.
jeg ville hilse det meget velkomment, om du tager "Suverän'en" med til vort UR11 Omega forberedelsesmøde Icon_e_biggrin

Svar
TDN Skrev:Hej!

Dejligt at høre at mine underlige indkøb kan inspirere selvom de fleste nok ryster på hovedet Icon_e_biggrin

Projekter kræver jo at de bliver færdig gjort, og indtil nu har de bare fyldt op i kasserne, MEN nu skal der ske noget så der ryger 3 skiver til Østen i starten af april. Cal. 420 skiven med guld kan ikke renses af og reddes så den ryger med Connie skiven og en Geneve skive afsted til maler.

Mange af mine ure er købt billigt, og lavet for rimlige penge til flotte ure. Jeg synes faktisk bedre om sporten i at finde et ur som måske trænger til en kærlig hånd, der har en historie der følger med, kunne se muligheder i det og få det lavet og bagefter stå med et flot ur der har kostet noget mindre end et "fikst og færdigt ur". Jeg er faktisk mere glad for de ure jeg har fundet og fået lavet flotte end de få ure jeg har købt færdig renoverede.

Mvh
Thomas
... kan fint følge tankegangen med et ur, der trænger til en kærlig hånd. Oplevede det selv med Flighty, hvor nogle knapper er udskiftet til originale, og ligeledes skiven er original.
Viserne er originale; men er afrensede og malede. GMT viseren er ilagt ny lysmasse.
Det var ganske vist ikke så gennemgribende renovationer; men netop fornøjelsen ved at uret får ny og værdig karakter, var en belønning i sig selv.

Ure jeg har ladet skifte dele på, vil naturligvis blive ledsaget af de gamle dele sammen med kvittering, så urets provinens er dokumenteret i en eventuel salgssituation.

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)