Vintage guld ctr. moderne G/S ?
Jeg går lidt i overvejelser om et vintage omega i guld eller gulddoublé, da jeg mangler noget mere dressagtigt end mine sportsure.

Jeg har ikke kig på et specielt ur – bortset fra - at en seamaster calendar 18K rødguld, ref. 2849 sc, selvfølgelig vil pynte i enhver samling Icon_e_biggrin - hvis man altså kunne finde et og til en fornuftig pris…..

Alternativt kunne man selvfølgelig kigge lidt nærmere på en ny og moderne seamaster aqua terra G/S. Indrømmet, uret er vel ikke ligefrem dressagtigt i ordets egentlige betydning - og prisen er absolut til den voldsomme side - i al fald til min pengepung, men noget andet og mit egentlige spørgsmål er – hvad kan man egentlig bruge et G/S til ?

En daglig beater bliver det vel aldrig når det er et G/S – slitagen taget i betragtning, og et egentligt dressur er det vel næppe ?

Altså, hvornår kan man bruge et G/S ?
Svar
Jacob H Skrev:Altså, hvornår kan man bruge et G/S ?
Jeg synes det kan bruges til hele registret immellem det helt rå tool-ur - og det virkeligt dress - til mørk jakke lejlighederne.
Fra smart casual - og til let dress. Guldet bliver lidt mere ridset - men det ses jo ikke på lidt afstand - så "not to worry"

En anden sag er, om man kan lide det. Jeg er ikke vild med f.eks. stål lænker med guld midterled - føler der bliver lidt brugtvognshandler, parfumesælger eller kræmmer over det (kors hvor er jeg dog egentlig forudindfattet og hvad er der dog galt med den type?), men det er jo ren og skær smag
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:En anden sag er, om man kan lide det. Jeg er ikke vild med f.eks. stål lænker med guld midterled - føler der bliver lidt brugtvognshandler, parfumesælger eller kræmmer over det
vh

Tak for input
Jeg har selv haft de samme tanker - men turde ikke skrive det Icon_e_biggrin

Anyway - stilen på en aqua terra G/S synes jeg er lidt mere nedtonet, end feks en sub G/S, men som du siger så er det jo et sprøgsmål om smag og behag.

Mens jeg tænker videre, kan jeg jo håbe jeg finder en rødguld 2849 SC....
Svar
Omega guld på stål er for mig især en succes når det er Constellations. her kan man ofte se stålkassen bag guld front / horn og Lünetten:

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

Urene skal nydes på en læderrem - ikke på en guld/stål lænke de findes slet ikke fra den tid. Så hellere en gulddouble lænke.

vh baun
Svar
Gode overvejelser, som jeg også har været igennem. - Mit mest vandtætte ur, en Seamaster 200 er forsynet med 18K guldlynette og guldkrone.
- Lidt en selvmodsigelse, at et vandtæt ur med dykkerlynette, diver extension og skrue krone er "pyntet" med guld.

İmage

Jeg købte uret fordi jeg altid har kunnet li' Pre Bond'en - både på grund af Gerald Genta's klare design med integreret lænke, og den kurvede "lidt organiske" form.
Med sine guld dele rykker uret fra tool/diver tættere på et sports ur, og som Hannover anfører, (trods pynten) egentligt anvendeligt til en bred vifte af lejligheder.
Uret kunne også fås med en lænke, hvor midterleddene er af guld; men så bliver det efter min mening "for meget".

En yderligere anledning til min anskaffelse af uret, udover at jeg synes det er pænt og karakteristisk for perioden - er at kaliberen ligger karakteristisk i Omega historien.

İmage
Uret havde lige været til "halv års sundheds tjek" - og trods 25 år på bagen tikker det smukt, kraftfuldt og præcist derudaf.
(rart når et ur tager sin "kronometer certificering alvorligt") Icon_e_wink

Det bliver nok en enlig svale, den der med stål/guld kombinationen, for Baun har gennem årene påvirket mig så meget, at min opmærksomhed er blevet sporet i retning af et ældre Omega (guld) dress ur.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Jeg vil gerne være helt enig med Baun i at goldcap ure - altså f.eks guld lunette på stål inkl. horn med guld (og ikke forgyldt men en regulær kasket af guld påsat uret - kan se mægtig fint ud. Det er nok først de der stål lænker med guld midterled jeg synes bliver lidt for meget - men som nævnt, rent smagssag
Jeg kan bekende at jeg sågar han en kronograf der mikser guld og stål - eller to mere præcist.

Ingen af dem er nogen som vil vække jubel hos horologer og fine folk, men de er begge anskaffet fordi jeg VILLE ha en 7750 og VILLE ha en 2892 med DD modul, og så vælgte jeg sjovt nok i begge fald, med lidt guld på, og jeg er glad for urene, men sig det ikke til de ægte kendere.
7750 Bulova med guld smurt lidt på:
İmage
İmage
İmage

2892 med dd modul - her dog massivt guld i hele lunetten og øvrigt - på stål:
İmage
İmage

Jeg kan bekende, at begge i mange år har fungeret perfekt trods den manglende Kolonne som jo ellers er et ønske hos mig i forbindelse med kronografer Icon_redface Icon_e_biggrin
Specielt omegaen (reduced / mindre) er jeg faktisk glad for til halvfest (ikke hal-fest) - jeg synes det er FLOT, og Bulovaen er sådan en rigtig hverdags ting, ikke en der skal bemærkes noget større, men sidder godt, og går præcist og uden slinger
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Sådan en 2849 er da også flot.

Her er min 2849-7SC cal. 503 fra 1958.

Mvh
Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
TDN Skrev:Sådan en 2849 er da også flot.

Mvh
Thomas
Dejlig "beefy" kasse og fin hele vejen
vh
Besøg min blog om ure!
Svar

Mvh
Thomas

Den er nydelig, så du siger bare til hvis du af med den Icon_e_wink
Svar
Jacob H Skrev:

Mvh
Thomas

Den er nydelig, så du siger bare til hvis du af med den Icon_e_wink

Nææhhh det er vist en keeper Icon_e_smile

Der er en til salg her, nyt glas, rens af kasse og rensning af skiven ved Peter Halse så er den som ny (måske Icon_e_smile min skive var også gul før rens):
[url]"http://www.kaplans.se/Kaplans/AuctionArt.aspx?vId=698237&plT=&AuktID=2103" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.kaplans.se/Kaplans/AuctionAr ... uktID=2103[/url]

Mvh
Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)