Hvor meget skal man trække op
Jeg er nu - endelig - blevet ejer af et vintage ur, et smukt Omega Seamaster 30, som jeg er meget glad for. Da jeg er ny indenfor dette felt er jeg dog lidt bekymret omkring det at optrække ens ur.

Jeg synes nemlig selv, at kronen er ret stram - og derfor er det svært for mig at vurdere hvornår nok er nok, så uret kan gå i de ca. 24 timer... Hvor meget bør man trække op i uret?

På forhånd tak  Icon_smil
Svar
(23-09-2015, 01:42 PM)owj1310 Skrev: Jeg er nu - endelig - blevet ejer af et vintage ur, et smukt Omega Seamaster 30, som jeg er meget glad for. Da jeg er ny indenfor dette felt er jeg dog lidt bekymret omkring det at optrække ens ur.

Jeg synes nemlig selv, at kronen er ret stram - og derfor er det svært for mig at vurdere hvornår nok er nok, så uret kan gå i de ca. 24 timer... Hvor meget bør man trække op i uret?

På forhånd tak  Icon_smil

Du skal trække op til du mærker det "støder imod" det mærkes tydeligt. Vær ikke nervøs du skal virkelig lægge kræfterne i for at gøre noget forkert
Mvh.
P.N.
Svar
Hvis uret er serviceret bør kronen ikke være så svær at dreje. Er kronen svær at trække op selv når du forventer at fjederen bør være ret slap så vil jeg være lidt mere påpasselig med at trække helt op da du kan knække akslen (snakker af erfaring) men i princippet skal uret trækkes op til man kan ikke dreje kronen mere. Man rammer et naturligt grænse, hvor det simpelhen ikke er muligt, at trække kronen mere op/fremad. Er kronen også træg når du skal indstille tiden?
Svar
Som der skrives, er der et naturligt stop du vil støde på, men det kan være lidt svært hvis kronen går stramt. Prøv stille og roligt at trække indtil du finder stoppet, men vær forsigtig første gang, så du lige lærer det at kende. Og tillykke med dit nye ur Icon_e_biggrin1
Svar
Tak for de hurtige svar!

Uret er købt serviceret hos en urmager, så der burde ikke være et problem dér.

Det er kun ved selve optrækningen af uret, at den er stram. Jeg synes at man kan blive ved med at optrække uret, uden et egentlig punkt, hvor den stopper af sig selv. Det skal dog nævnes at den ikke er så stram i starten, så måske skal jeg blot vende mig til det? Indstilling af tid fungerer nemt og uden besvær.
Svar
Den bliver strammere og strammere op mod stoppet Icon_e_biggrin1
Svar
(23-09-2015, 02:43 PM)owj1310 Skrev: Tak for de hurtige svar!

Uret er købt serviceret hos en urmager, så der burde ikke være et problem dér.

Det er kun ved selve optrækningen af uret, at den er stram. Jeg synes at man kan blive ved med at optrække uret, uden et egentlig punkt, hvor den stopper af sig selv. Det skal dog nævnes at den ikke er så stram i starten, så måske skal jeg blot vende mig til det? Indstilling af tid fungerer nemt og uden besvær.

Du skal ikke være bange for at fortsætte. Så bliv bare ved at trække det op indtil du ikke kan mere Icon_e_biggrin1
Svar
En mulighed er at kronen er slidt blank. Hvis ikke der er forholdsvis skarpe riller i kronen er det besværligt at trække uret helt i bund. Ikke alle urmagere skifter kronen hvis den er slidt i forbindelse med service.
P.N.
Svar
Jeg har formået at overspænde :) det var så efter den geniale ide at bruge en skruemaskine til at indstille dato da uret ikke have quick-set funktion og en meget stram krone

Det gør jeg ikke igen
Svar
(23-09-2015, 10:33 PM)brauer Skrev: Jeg har formået at overspænde :) det var så efter den geniale ide at bruge en skruemaskine til at indstille dato da uret ikke have quick-set funktion og en meget stram krone

Det gør jeg ikke igen
Hmm strange at det gik galt, en skruemaskine er da det helt naturlige valg

Sendt fra min HTC One med Tapatalk
You can't turn back the clock. But you can wind it up again.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)