Seamaster 200 og andet
#1
Det sker nok for de fleste med hang til ure, at man tænker på et ur fra ens fødselsår (1960) og man begynder at kigge tilbage i de historiske arkiver. Jeg har været på sådan en lille tur af flere omgange og en gang i mellem falder man over noget der stikker ud.

Først lige et link til den tråd jeg har fundet rigtig spændende  Icon_Up

http://forums.watchuseek.com/f20/seamast...94618.html

Det var egentlig et Seamaster 300 fra 1960 der i første omgang var omdrejningspunktet, men så faldt mit øje på et Seamaster 200 Banana, som lige ramte mig i (sådan et må jeg ha) området, men uret er 41mm og så er prisen altså bare gået i vejret, så størrelsen er ofte et problem, da jeg helst skulle nå de 44mm.

I denne Seamaster ligger der et Cal. 565 movement og her rammer min begrænsede viden og indsigt i disse ældre værker, men når det kommer til design på disse ældre ure er jeg rigtig glad...de er smukke synes jeg.

Jeg har endnu ikke gået hele vejen med disse ældre ure og måske er jeg ikke helt klar til det endnu og om det skyldes størrelsen eller prisen ??

For at vende tilbage til den Banana udgave, så vil skæbnen at der kommer en kopi / tribute til uret, som man ser det med så mange andre ure for tiden, hvor der så er anvendt nye materialer og ikke mindst er de ofte lidt større disse ure, så jeg har altså i første omgang til noget billigere penge, bestilt et Banana fra et mærke der lyder som en pandekage dessert  Icon_blink 

jeg kunne godt tænke mig at høre om nogen af jer samlere herinde måske havde den originale udgave fra 1969 og evt kunne vise et billede af vidunderet der handles til 20.000 - 30.000 tusser og ikke at forglemme give et råd angående et ur fra 1960 hvor størrelsen kommer op i nærheden af de 44mm...ville det være muligt, så på forhånd tak  Icon_Up
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#2
hej Michael 

det er nok ikke nogen hemmelighed at jeg altid har haft en stor kærlighed for de her større Omega søheste fra slut 50'erne og til start 70'erne..

Jeg har hvad jeg selv def. som en komplet samling minus et ur nemlig præcis sea200 banana...

eneste ur fra den tid der rigtig overholder dit størrelses krav er ploprof'en hvis vi taler omega...

vh. jon
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
Svar
#3
(12-01-2016, 09:35 AM)gmt-geek Skrev: hej Michael 

det er nok ikke nogen hemmelighed at jeg altid har haft en stor kærlighed for de her større Omega søheste fra slut 50'erne og til start 70'erne..

Jeg har hvad jeg selv def. som en komplet samling minus et ur nemlig præcis sea200 banana...

eneste ur fra den tid der rigtig overholder dit størrelses krav er ploprof'en hvis vi taler omega...

vh. jon

Ploprof'en står højt på ønske-listen og er blevet lidt overrasket over de mange varianter.

Nu hvor du er inkarneret samler, så lige et spørgsmål til denne 200 Banana...hvordan ser du denne model og her tænker jeg på den meget anderledes farve-kombination. Det var vel lidt vildt dengang at lave et ur med ekstreme farver ?
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#4
Personligt synes jeg at det ser fedt ud med nogle farver, men det er selvfølgelig smag og behag!  Icon_Up

Nu er det jo også en model fra slut 60'erne og start 70'erne, hvor Omega begyndte at rode sig ud i mere spraglede og vovede modeller/designs og Quartz æra'en var tæt derpå...

Vh. Jon
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
Svar
#5
Det er bare lidt sjovt at se de meget ensartede farve-valg som springer ud af boksen, men det er jo i en tid hvor det hele bliver lidt flippet og hvem ved om designeren har haft gang i lidt fjolle-urter Icon_lol

Havde man bare brugt sine penge på at købe disse ure i sine unge dage, så var der lidt ekstra til pensionen Icon_blink

Så at priserne dengang lå omkring 3-400 Dm (tyske) for sådan et Sea. 200 Banana.

ps. lige et link til et af de steder hvor jeg har fundet uret...ja nu er det så solgt, men dette var i flot stand vil jeg umiddelbart vurderer.

http://www.heirloom2.com/non-chronograph...NANA_200__
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#6
Er ganske enig med Jon, at årstalskravet: 1960 og størrelsen reducerer betydeligt i udvalget.

Lidt ærgerligt, at trådstarter ikke havde sagt 1974, for netop dette år afsluttede en sprudlende epoke (ca. 1966-1974) i Omega's historie.
Som det ses er 1974 et sandt festfyrværkeri af usædvanligt design i god kvalitet.
Efter 1974 havde Omega en periode med usædvanligt design og ringe kvalitet, der først afsluttedes med Seamaster PRE-Bond

Nedenfor ses (kun) et udvalg af "det store design festfyrværkeri", med årstallene fremhævet under billederne.

İmage
1966 - ST 145.0007 Seamaster Chronostop

İmage
1966 - ST 145.0008 Seamaster Chronostop (indre lynette)

İmage
1969 - ST 145.014 Speedmaster MKII

İmage
1969 - ST 145.0013 Flightmaster GenI. kaliber 910

İmage
1969 - ST 145.0019 Seamaster "Soccer Timer"

İmage
1970 - ST 145.0036 Flightmaster GenII. kaliber 911

İmage
1970 - ST 145.0023 Seamaster "Anakin Skywalker"

İmage
1971 - ST 176.0002 Speedmaster MKIII

İmage
1972 - ST 145.0023 Seamaster "Darth Wader"

İmage
1972 - ST 176.0004 Seamaster Automatic 120m "Big Blue"

İmage
1973 - ST 378.0801 Speedmaster 125

İmage
1973 - ST 176.0009 Speedmaster MKIV

İmage
1974 - ST 166.0177 Seamaster SHOM

İmage
1974 - ST 145.0037 Speedmaster MKII Telestop

İmage
1974 - ST 388.0800 Speedmaster Speedsonic "Lobster" f300

İmage
1974 - ST 398.0832 Marine Chronometer 2,4 MHz

İmage
Indenfor kaliberen 1045 (Lemania 5100) fandtes der i begyndelsen af 70'erne en rigdom af usædvanlige Speedmasters.
Her billede fra Chus Maddox's artikel: http://chronomaddox.com/c1045_in_detail....f_the_Tape:

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
#7
Tusind tak for årstal og smukke ure Icon_Up

Seamaster ShOM har jeg været ved at købe, men kom lidt i tvivl omkring hvad det var for et ur ?

Nu må vi om jeg nogensinde finder det rette ur fra 1960 der opfylder mine ønsker og ind til da lever jeg med lidt kopi_hyldest fra de tider i større og mere "moderne" materialer.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#8
Det er vanskeligt at sige - speedmaster eller seamaster. Så jeg forsøger så godt jeg kan med begge linier.
Men for at vende tilbage til seamaster linien, så har jeg da et par gode eksemplarer:

Den originale banan
En dejlig seamaster dykker f300
En automatik seamaster med plo prof hands
Big blue
En LE seamaster 007 40 års jubilæum
En seamaster automatik 120
En tarvelig beater - 200 Per Bond i Quartz (man kan vel altid kløve brænde)


Billeder kan komme hvis det har nogen interesse.
Både bananen og Big blue er nogle feeede ure. 
Big blue er med den tunge flight Master kasse, noget hovedtung til lænke efter min smag. 
Så den har jeg på en kraftig sort læder 

Bananen burde være på en 1171, men har ikke de rigtige emdestykker, så den er på en gummi dykker rem af suspekt kvalitet. 

Hilsen Loncar
Icon_+1
Svar
#9
(20-01-2016, 12:06 AM)Loncar Skrev: Det er vanskeligt at sige - speedmaster eller seamaster. Så jeg forsøger så godt jeg kan med begge linier.
Men for at vende tilbage til seamaster linien, så har jeg da et par gode eksemplarer:

Den originale banan
En dejlig seamaster dykker f300
En automatik seamaster med plo prof hands
Big blue
En LE seamaster 007 40 års jubilæum
En seamaster automatik 120
En tarvelig beater - 200 Per Bond i Quartz (man kan vel altid kløve brænde)


Billeder kan komme hvis det har nogen interesse.
Både bananen og Big blue er nogle feeede ure. 
Big blue er med den tunge flight Master kasse, noget hovedtung til lænke efter min smag. 
Så den har jeg på en kraftig sort læder 

Bananen burde være på en 1171, men har ikke de rigtige emdestykker, så den er på en gummi dykker rem af suspekt kvalitet. 

Hilsen Loncar

Hey D.

Godt at høre fra dig igen - det er lang tid siden både her og der...!

Håber du er vel startet i det nye - jeg er jo selv skiftet her 1. januar - helt perfekt!

Vh. Jon
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
Svar
#10
Hejsa Torben og godt nyt år !
Billedet som du har beskrevet som 1970 - ST 145.0023 Seamaster "Anakin Skywalker" ser lidt spøjst ud... ER det et Omega überhaupt ?

Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)