Gamle skiver
#1
Det er muligt jeg ikke har ledt godt nok, eller har for høje ønsker - men ......

Kan det passe det ikke er muligt at finde Omega ure, med pæne skiver fra slut 50'erne og til 60, uden de er ommalet eller opmalet ?

Jeg synes alle de Seamaster og Constelation jeg har kigget på, hvor skiven ikke er helt patineret væk - har når man spurgte ind, alle haft om/op-malede skiver. Men det kan måske skyldes jeg ikke synes +10K er interessant.
Særligt Constellation med det gyldne logo bagpå, i automatik er et jeg ude efter.

Jeg er jo ikke urmager, men er det ikke muligt at rense disse skiver så de står originale uden alt for megen patina ?
Uret bør have patina, men ikke så det er brun plettet eller falmet.

Til sammenligning har jeg bemærket at det faktisk er nemmere at finde et Rolex med pæn skive fra mit fødselsår (slut 50'erne Icon_e_smile end et tilsvarende Omega. Og så stor forskel er der vel ikke på skiverne.

Så - er det nemmere at rense en Rolex skive end et Omega ?
/Anders
Lidt fattigere ... men meget rigere
Svar
#2
Hej!

Ved nu ikke om jeg vil give dig ret, finder da mange Omega'er med flotte org. skiver.

Men jeg kan se at prisen få en flot Constellation med Pie-Pan skive i god stand er støt stigende.

Hvis du er mere konkret i hvad du leder efter kan jeg hjælpe dig med at søge.

Jeg tror også det er mere almindeligt at Rolex får skiftet skiver og andre dele i forbindelse med service, end ved Omega, som jeg hører det, er der ofte service skiver og lunetter/bezel på de gamle, og derfor de origniale er eftertragtede for samlere.

Skiverne kan sagtens renses, der er dog nogle typer patina der ikke er til at fjerne. Urmager Peter Halse i Horsens er rigtig god til det og kan ofte inden rensningen sige om udfaldet kan blive godt.

Mvh. Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
#3
Det var ikke et specifikt ur jeg tænkte på, men mere generelt en undren over at de ure jeg ser på er sådan.
men tænkte ikke på de kunne skyldes at rolex fik nye skiver.

Men det er jo nok et problem, nu hvor jeg er begyndt at se efter ældre ure.
/Anders
Lidt fattigere ... men meget rigere
Svar
#4
Denne Constellation skive fra 1956 er ikke ommalet ej hellere patineret helt væk.

İmage

İmage

İmage

İmage

Men du kommer til at søge længe, hvis du ikke er klar til at "punge ud" for en Constellation fra 1950'erne i pæn stand. Og ang. Rolex så kan skiven (gamle Sub eller lign. med gilt skrift) alene koste mere end en Constellation. Og er der tilfældigvis et T på skiven så kan man købe en Daytona blot for det man forlanger for skiven Icon_e_surprised Men sådan er det.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)