Told og moms ... nu også fra Tyskland
Jeg har bestilt to Seiko ure gennem <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.bodying.de">www.bodying.de</a><!-- w -->. Idag bliver jeg så ringet op af en FedEx medarbejder, som undrer sig over prisangivelsen på toldpapirerne. Der er angivet, at uret kommer fra Malaysia og er fremstillet i Japan og har kostet 42$. Hun forhører sig om uret er ægte ... Jeg kan jo kun fortælle, at jeg har bestilt uret hos <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.bodying.de">www.bodying.de</a><!-- w -->, og at jeg da er overbevist om, at de sælger ægte ure. Ydermere, så kan jeg give hende de priser, som jeg har betalt for urene.

Kan jeg være helt sikker på ægtheden ?
Hvordan forholder jeg mig lige ifht. sælger ?
Når jeg køber fra en tysk hjemmeside, skal jeg så betale told/moms ?

Håber at høre fra Jer.
De venligste hilsner, John
Svar
Det er ikke underligt de undrer sig over ægtheden hvis uret har kostet 210 kr - selv for en Seiko lyder det meget lavt - som salgspris til kunden.

Varen kommer fra Malaysia og er fremstillet i Japan. Det med Japan er jo normalt for ægte Seiko. At den så er solgt til Malaysia på sin vej er ikke umuligt

Normalt er der ikke moms ved køb fra Tyskland som du jo også selv skriver - men om Tyskeren får varen sendt direkte fra Malaysia til dig - så er der jo.

Kan det tænkes han har sendt fra Tyskland og selv har klaret importen fra Malaysia der - men glemt at fjerne en indkøbsseddel på uret med hans indkøbs pris og oplysningen om Malaysia?

Som du sikkert har gjort - så er det med OMG at kontakte den tyske sælger som jo giver en del forskellige fornuftige garantier, og høre hvad det er der sker - og hvad du skal gøre

(det er utroligt at det betaler sig med et ur til 42 $ eller 200 kr - at anvende Fedex. En boble kuvert og alm brev ville jeg da ha brugt Icon_e_confusedFedex koster da nok i sig selv 200 kr - men jeg mistænker din pris for uret kan være højere)

Lad os følge hvad der sker så vi kan blive klogere
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hm....ifølge min viden skal du ikke betale told/moms fra et andet EU-land.
Angivelse af værdi på papirerne - er jo sælgers valg. Jeg har sommetider oplevet at de har skrevet "watch parts", "gift" eller andet og også til forkert værdi.

Formegentlig af venlighed - da de så regner med at vi ikke skal toldes / momses.

Men som sagt ingen moms / told fra andet eu land.
Icon_+1
Svar
Der kan ikke opkræves Told indenfor EU, dette følger direkte af EU reglerne.

Der opkræves ej heller moms på denne type køb ( som altovervejende hovedregel).

Nu var jeg inde og kigge lidt på den hjemmeside du har købt på og kan det eventuelt tænkes, at firmaet slet ikke har domicil i Tyskland?, altså at man blot har oprettet en side unde de-domænet. Muligvis har man oprettet dette via en filial i Tyskland(blot en kontaktadresse), men domicillandet er slet ikke her derimod i Malaysia.

Hvis dette er tilfældet passer det udmærket med at der opkræves told og moms.

Angivelse af varene som gift, timepices, sample osv. anvendes i vidt omfang, som en venlighed fra sælgerens side, da told og moms derved ofte undgås.

Så er der prisen, det lyder altså meget billigt, dermed ikke sagt at det ikke skulle være ægte, jeg ved ikke om der er en side hvor man kan tjekke ægtehed, via serienummer fx. men det ville være fint om det var muligt.

Mvh.
Thomas
Svar
Ser ud til at Bodying.de hører under Bodying.com som ser ud til at holde til i USA?

Så hvem ved hvor varerne kommer fra, men kommer de fra tyskland skal du ikke betale told og moms så meget er sikkert.

Men du er nok, som skrevet tidligere, nødt til at kontakte sælger.

Domain: bodying.de
Domain-Ace: bodying.de
Nserver: ns62.domaincontrol.com
Nserver: ns61.domaincontrol.com
Status: connect
Changed: 2008-04-25T14:49:10+02:00

[Holder]
Type: ORG
Name: Bodying.com
Address: 1581 Shanghai Cir
Pcode: 95131
City: San Jose
Country: US
Changed: 2007-11-26T16:46:06+01:00

[Admin-C]
Type: PERSON
Name: RA Thomas Rickert
Address: c/o Schollmeyer & Rickert, Rechtsanwaltsgesellschaft, Junkerstr. 21
Pcode: 53177
City: Bonn
Country: DE
Changed: 2007-11-26T16:46:07+01:00

[Tech-C]
Name: Bodying Europe
Organisation: Bodying.com
Address: 1581 Shanghai Cir
Pcode: 95131
City: San Jose
Country: US
Phone: +1-4086082288
Fax: +1-11111111
Email: <!-- e --><a href="mailto:domain128@aigner.com">domain128@aigner.com</a><!-- e -->
Changed: 2007-11-26T16:46:08+01:00

[Zone-C]
Name: RA Thomas Rickert
Address: c/o Schollmeyer & Rickert, Rechtsanwaltsgesellschaft, Junkerstr. 21
Pcode: 53177
City: Bonn
Country: DE
Phone: +49-228748980
Fax: +49-228748980
Email: <!-- e --><a href="mailto:treuhand@anwaelte.de">treuhand@anwaelte.de</a><!-- e -->
Changed: 2007-11-26T16:46:07+01:00
Svar
Kan det afsløres hvordan man lige henter al den information Seamus?
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Tak, for feed-back´en. Særligt Seamus´ indlæg var informativt.

Jeg kontakter sælger. Har handlet i den tro, at varerne blev købt i Tyskland, så jeg kunne undgå told og moms. Så vil jeg ikke hænge på en regning, fordi sælger ikke oplyser mig om alle forhold.
Svar
hannover_dk Skrev:Kan det afsløres hvordan man lige henter al den information Seamus?
vh

Ja jeg gik ind på tyske whois.de og søgte på webstedet, man kan gøre det samme på .dk adresser hos dkhostmaster i danmark.

Thomas
Svar
Der står på deres hjemmeside at de ofte sender fra Østen pga det er billigere! Vedr. told og moms skriver de:
Duty and Tax
Bodying.de might from time to time, ship your orders from any of our worldwide distribution centers to bring you the BEST OFFER price, in such case, you may be subject to import duties and taxes, which are levied once the package reaches your country. Once the product is in your country, apart from shipping charges, you are responsible for any tariffs, customs, duties, or import fees that may apply. This cost is not calculated into the cost your ordered items.
Bodying.de have no control over these charges and cannot predict what they may be. Customs policies vary widely from country to country, states to states, you should contact your local customs office for further information.

However, duties and import tax are only applicable to certain countries. Our carrier will handle all customs clearance work for you and deliver your order right to your doorstep.
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
Svar
Bummer, HG

FedEx kvinden, som ringede mig op til morgen, oplyste heldigvis, at afsender havde valgt at tage eventuelle omkostninger. Så kan jeg jo bare håbe, at den holder. Begge ure er dog ok køb, også på trods af et tillæg på 30% ... så er der bare ægtheds-check tilbage ... Hvordan performes det ?
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)