Speedmaster
Jeg er blevet lidt lun på ideen om at have et Omega Speedmaster, som blev båret på månen. Det kunne være temmeligt cool Icon_cool

Derfor vil jeg høre, 1) hvilket prisleje man skal forvente at uret ligger i?

2) Hvilke forskellige 'udgaver' findes der, og hvorledes varierer prisniveauet mellem disse?

3) Andet jeg burde vide / være opmærksom på mht. dette ur?

Tak for hjælpen.
Svar
Uha, uha...der er du ved at stikke hånden i en hvepserede....det er en gammel diskussion om hvad der er blevet båret på månen - se eks.:

[url]"http://www.chronomaddox.com/moonmovement.html" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.chronomaddox.com/moonmovement.html[/url]

men det der kommer nærmest er vel en Speedmaster ST 145.012 med kal. 321...

Der findes meget skidt og kanel rundt omkring - hold især øje med kronografviseren!

Hvis den skal være komplet med "måne"-kasse og lænke og ikke altfor smadret kommer du vel op på min. 20k.....

Men "Hannover" og "Benny" kan komme med meget bedre bud......
"It's better to have a need-not, than to need a have-not" Icon_cool

IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings

Svar
Jeg behøver ikke så 'spot on', så vil det være helt forkert, hvis jeg bruger en bred definition og taler om Speedmaster Professional?

Kom til at tænke på, at det kunne være superfedt, såfremt det var muligt at skaffe uret fra Herrens år 1974, da dette er mit fødselsår Icon_mrgreen
Svar
En god indgangsvinkel er at bruge Vintageure.dk's salgsside ....

Men søg i handlede ure!

Fx 1969 - 1980 Speedmastere.

Så får du en ide om hvad der findes og måske også hvad du bedst kan lide.

Lige på dette tidspunkt, er der forskellige forsøg fra Omegas side på at komme med en afløser for den tradiotionelle Speedmaster Prof. - og hvis du gerne vil have noget tidstypisk kunne et af den være et bud.

Vær op mærksom på at fra den tid er der en grundlæggende forskel på om uret er med det gode traditionelle cal 861, som jo klart er et super værk. Robust og pålideligt og ganske kønt uden at være horologisk på niveau med det tidligere cal 321, som er finere men også mere kompliseret og ikke helt så robust. Og under alle omstændigheder fra før 1968.

Det andet herskende værk er Automatic! Disse kom i Chronografer fra ca 1969 - og altså blev et stort hit i de tidligere 70'ere. Velfungerende, men ikke skønheder - de hedder noget som 104x - og du kan finde mange info via Omega link centralen om disse.

Personligt ville jeg lede efter en helt tradiotionel Speedmaster prof. - i god stand. Det vil nok ikke være let at finde med papirer fra 1974, men jeg ved heller ikke hvor meget det betyder for dig!

I god stand 10 K - lidt mere med box - og noget mere med parirer. Standen er selvfølgelig helt afgørende på en Chronograf fra 1974 - og derfor kan prisen nemt variere 4-5 K. Men tro mig - det kan godt blive dyrt at købe billigt.

Billigere er en Mark II (også med cal 861). Vi har her på siden før diskuteret hvor billigt, men de ligger fra 4-9 afh. af stand box, papir mv. Igen, køb hellere et smukt eksemplart til 7 K end en medtaget til 5 K.

vh Baun
Svar
Sociologen Skrev:Jeg behøver ikke så 'spot on', så vil det være helt forkert, hvis jeg bruger en bred definition og taler om Speedmaster Professional?

Kom til at tænke på, at det kunne være superfedt, såfremt det var muligt at skaffe uret fra Herrens år 1974, da dette er mit fødselsår Icon_mrgreen
Det vil være helt OK. Det er så med 861 værk typen som er fint nok og den vil koste 7-10.000 kr afhængig af stand og udstyr og den vil være mekanisk. Om lige 861 var på månen er sandsynligt. 321 værket var det første certificerede og var der, men mon ikke 861 i senere rejser kan ha været det, det var i alle fald også certificeret, og det rækker vel for dig.

1974 skal vel være mulig at finde, men du begrænser dig jo ganske meget. Jeg tror dog hvis du søger bredt og har tid, så finder du det
Man skulle tro efter Omegas generelle nummerliste, at du skal have fat i noget med 38.xxx.xxx som værknummer, men en vis Roman Hartmann som har forsket en del i det siger for netop Speedmaster, at 32.xxx.xxx svarer til 1974 med 861 kaliber (iflg ham er 38 mio serien i kaliber 861 først i 1979). Omega serienumre er lidt et mysterium, og ofte blev de lavet i serier og sat ret tilfældigt i. Du må med andre ord bruge de oplysninger der er tilgængelige og lægge dem sammen med f.eks papirer hvis sådanne findes, og ud fra det bedømme om du synes det er 1974

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Vil tilslutte mig majoriteten, der anbefaler en klassisk Speedmaster Professional.

De øvrige "professionals" kan ses her: KLIK: diverse Speedmaster Professionals
Hvad angår produktionsårene, fordeler de sig således:
Speedmaster Professional MarkII 1969-1975
Speedmaster Professional MarkIII 1971-1973
Speedmaster Professional MarkIV 1973-1977
Speedmaster Professional X-33 1998-2004.

Foruden Speedmasters, der bærer betegnelsen "Professional" findes der et hav af andre Speedmasters.
For overblik over disse, kan der henvises til "Ω Link Centralen"

Der findes næppe en Speedmaster, der "er så meget Speedmaster" som den klassiske.
I den sammenhæng kan de øvrige, venligt betragtet, ses som "kuriøse out sidere".
Vel at mærke "out sidere", der kan være interessante, når man først har "den klassiske".

Held og lykke med jagten.
Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Tak for jeres svar. Igen en større videnskab, når man skal finde det ’rette’ ur Icon_mrgreen Men jagten er jo en del af charmen...

Prøver lige med endnu et spørgsmål:

Hvis I nu skal anbefale et speedmaster, som a) betragtes som et ’måne-ur (fra en generel betragtning), b) er ’billigt’, c) hvor alle andre forhold er underordnede (tid, glas, værk mv.). Hvad ville I så pege på?

Og et spørgsmål i den ’anden grøft’: Hvor meget kan jeg forvente at skulle betale, såfremt jeg ønsker et Speedmaster med Co-Axial? (brugt- hhv. nypris)
Svar
Sociologen Skrev:Tak for jeres svar. Igen en større videnskab, når man skal finde det ’rette’ ur Icon_mrgreen Men jagten er jo en del af charmen...

Prøver lige med endnu et spørgsmål:

Hvis I nu skal anbefale et speedmaster, som a) betragtes som et ’måne-ur (fra en generel betragtning), b) er ’billigt’, c) hvor alle andre forhold er underordnede (tid, glas, værk mv.). Hvad ville I så pege på?

Og et spørgsmål i den ’anden grøft’: Hvor meget kan jeg forvente at skulle betale, såfremt jeg ønsker et Speedmaster med Co-Axial? (brugt- hhv. nypris)
145.0022 kunne være serienummer for dit 1974 måneur.
Co-Axial kan du bare søge efter herinde og evt ebay.de for at få en pris ide - men det er jo langt nyere
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Som sagt ville jeg købe det klassiske måneur, men mest for pengene får du i en Mark II. I min optik er de prismæssigt undervurderede. Helt samme kvalitet som en Speedmaster prof. men ca 3 K billigere.

Du husker den måske fra Joepetes jagt - og på det tidspunkt købte jeg også en. Min er solgt igen da den var for stor og klodset til min smag, men bortset fra det, var det et dejligt ur.

Co-axial priser kender jeg intet til! Men det er jo også noget ny-modens halløj, som hører til i BA synes jeg - og det er jo en helt anden snak - også økonomisk!

Du skal iøvrigt også være opmærksom på at en service på en Chronograf er dobbelt så dyr som på en almindelig automatic!

vh Baun
Svar
Som Hannover skrev, så er ST 145.0022 nok det bedste bud på en klassiker, der er opnåelig brugt fra ca. +10K.

Et svar i "den anden grøft" kunne være nedenstående:
İmage

Den hvide Broad Arrow er forsynet med kaliber 3303, der er et fornemt og gedigent værk.
Denne (udgåede) model kan købes brugt for ca. +17K.
Den nuværende model leveres med kaliber 3313 (CoAxialt). Søgning på Chrono24.com antyder en (brugt) pris på +23K.

For at blive lidt i "den anden grøft" kan man tilføje om BA, at det nok er et af de smukkeste SPM, der er lavet.
Den er forsynet med samme visere som "ur speedmasteren" og tilsvarende stål lynette, så det historiske slægtskab er i orden. Men den er ikke en Professional.

Tilbage til "den oprindelige" grøft er så en konventionel (sort) Speedmaster med CoAx, nemlig: 311.30.44.50.01.002, der er så ny, at den næppe kan findes brugt endnu.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)