Flightmaster
Hvad er forskellen på Flightmaster modellerne 145.0026 og 145.0036?
Kan man bruge de samme dele til? -altså hvis det passer på den ene model, så passer det også på den anden model?
Svar
dkw Skrev:Hvad er forskellen på Flightmaster modellerne 145.0026 og 145.0036?
Svaret findes på Ω Link Centralen: Flightmaster > Ω Pilot ure, i afsnittet: "flightmaster - 145.026 - 911 movement"

dkw Skrev:Kan man bruge de samme dele til? -altså hvis det passer på den ene model, så passer det også på den anden model?
Dette spørgsmål er lidt af et "mine felt".

Det er først for et par år siden "gået op for Omega", at de virkeligt havde produceret en ref. 145.0026.
Før OmegaMania var Chuck Maddox faldet over et eksemplar, som han adspurgte Omega om.
Det var først, da OmegaMania hurlumhejet skabte fornyet interesse for Flightmasteren, at 145.0026 dukkede op i stort antal.

Nu er 145.0026 korrekt repræsenteret på Omega, Customer Service, hvor forskellene kan findes ved fritekstsøgning på Flightmaster.

145.0026 har således været "en glemt Flightmaster generation", tydeligvis med et andet tætningssystem end 145.0036.

Det er min teori, at der kun findes reservedele (tætningsringe) til 145.0036, som tydeligvis ikke passer til 145.0026.
MEN - og det er her vi må søge hjælp hos en af urmagerne - at 145.0036 tætningsringen lader sig "mosle på plads" i en 145.0026 ???

Bortset fra denne detalje er urene identiske, og alle reservedele, glas, knapper, kroner, skive etc. findes originalt.
I nogle år var bl.a. de farvekodede knapper udgået, så der opstod et stort marked på E-Bay for brugte dele.
Af uransaglige grunde er det "hængt ved", at Flightmaster dele skal anskaffes på nettet. - Det må frarådes.
Originaldelene findes, er nye og billigere, typisk til det halve eller endog en trediedel af prisen på E-Bay.

Beklager at jeg ikke kan besvare spørgsmålet mere eentydigt

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Torben - geodoc - hvis nu du i dine søgninger falder over en flightmaster - i den ref du mener er sjovest og original - og i rimelig stand - gerne patineret, behøver ikke være "fornyet" = original + værket OK, så må du da meget gerne give mig en e-mail - som du jo har (eller havde, eller sig til så får du den). Jeg ved godt vi ikke så ofte bruger hinanden herinde til den slags, men jeg kan for lidt om flightmaster, og søger ikke specielt efter den - så du kunne jo falde over en flighty, hvor du tænkte, den kunne jeg godt ha købt, hvis ikke lige jeg havde den allerede og prisen - på det tidspunkt ser rimelig ud, og så kunne jeg som sagtens hoppe på sådan en sag.

Er det noget rod så dropper du det bare. Jeg kan lige lægge til, at du ikke får sagsanlæg eller trusselsbreve, hvis det skulle vise sig et eller andet ikke var som beskrevet, den risiko ved jeg godt helt er min egen, jeg ville bare kunne komme lidt tættere på en rigtig.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
En Flightmaster bum bum. - Personligt synes jeg at 145.0013 kaliber 910 er mest interessant, i hvert fald som Flighty nummer 1. Icon_e_wink
İmage

Kaliber 910 har en komplikation mere end 911, nemlig 24 timers visning.
Til gengæld har kaliber 911 historien mere med sig, da den anvendtes af kosmonauten Aleksey A. Leonov ombord på Soyuz i Apollo-Soyuz projektet.
İmage

De er jo også pæne "side by side" Icon_e_confused
İmage

Svar
Helt klart 911 med GMT visningen - og frem -
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Helt klart 911 med GMT visningen - og frem -
vh
Begge har GMT - ikke?

vh Baun
Svar
Baun Skrev:
vh
Begge har GMT - ikke?
vh Baun
... Jo! - Det er de fælles om.

For at komme eventuelle bemærkninger i forkøbet: Strengt taget har ingen af generationerne GMT.
Ved GMT viser forstår man jo en viser, der er 24 timer om et omløb.
Flightmasternes blå "jetliner formede viser" er en anden individuel tidszone, med 12 timers omløb.

I Flightmaster kredse har der været udgydt mange ord om det berettigede i, at kalde "second timezone hand" for GMT.
Kompromiset ligger på, at kaliber 910 (med 24 t visning) mest berettiget kan anvendes som GMT ur.

Selv har jeg ingen kvababbelser over (ukorrekt), at kalde den blå viser "GMT".
Chuck Maddox skar igennem og foreslog, at den blå viser kaldtes "GMT", selv om vi ved, "at den ikke er helt ægte".

Svar
Geodoc Skrev:
Baun Skrev:
vh
Begge har GMT - ikke?
vh Baun
... Jo! - Det er de fælles om.

For at komme eventuelle bemærkninger i forkøbet: Strengt taget har ingen af generationerne GMT.
Ved GMT viser forstår man jo en viser, der er 24 timer om et omløb.
Flightmasternes blå "jetliner formede viser" er en anden individuel tidszone

I Flightmaster kredse har der været udgydt mange ord om det berettigede i, at kalde "second timezone hand" for GMT.
Kompromiset ligger på, at kaliber 910 (med 24 t visning) mest berettiget kan anvendes som GMT ur.

Selv har jeg ingen kvababbelser over (ukorrekt), at kalde den blå viser "GMT".
Chuck Maddox skar igennem og foreslog, at den blå viser kaldtes "GMT", selv om vi ved, "at den ikke er helt ægte".

Mange tak for hjælpen Geodoc!!!!
Jeg vil bestille nye knapper og krone til min 036. På sitet stod der at kronen passede til både 026 og 036 men at knapperne kun passede til 026.
Jeg var lidt i tvivl om kanpperne ikke passede af lige vel, men jeg kan nu roligt bestille.
Endnu en gang tak for hjælpen!
Svar
Apropos Flightmaster.....

Da jeg var en ret grøn ursamler for 4-5 år siden, ville jeg have et ur mere!

Jeg havde guldur - og stål ur, et nyt ur og også både Seamaster og Constellation. Så nu skulle det være - noget andet.

Jeg rejste på dette tidspunkt lidt i Finland - og jeg tænkte "Det må blive en GMT".

Det skulle selvfølgelig være Omega og det skulle selvfølgelig være Vintage.

Fro og frejdig spurgte jeg herinde på Vintage ure om nogen kunne oplyse mig hvad man kunne vælge mellem, hvis man skulle have en Omega Vintage med GMT....

Fligthmaster - var eneste svar - og da jeg så hvor stor og grim den var, besluttede jeg at købe en Speedmaster prof istedet!

På dette tidspunkt kunne jeg have købt en Fligtmaster for under de 10 K jeg gav for Speedyen!

Men jeg har altså stadig tilgode at have en Vintage Omega med GMT.

vh Baun
Svar
dkw Skrev:Mange tak for hjælpen Geodoc!!!!
Jeg vil bestille nye knapper og krone til min 036. På sitet stod der at kronen passede til både 026 og 036 men at knapperne kun passede til 026.
Jeg var lidt i tvivl om kanpperne ikke passede af lige vel, men jeg kan nu roligt bestille.
Endnu en gang tak for hjælpen!
... velbekom.
Min erfaring med reservedelene stammer fra restaureringen af min første Flighty, der manglede en farvekodet lynette knap.
Jeg spurgte min Omega urmager, om jeg skulle skaffe sådan en på nettet; men han sagde blot, Nej vi monterer originaldele.

Der gled "en lynfrossen vanilleis ned ad ryggen på mig", for det lød dyrt.
Hos Watchco i Australien koster sådan en knap i dagens valuta: 309 kr + forsendelse + 30% afgift.
Omega urmageren hentede den på Omega's lager til 125 kr.
Udskiftning af urskiven på min 145.0013 kostede 1.200 kr, monteret & fiks og færdig.
Det er (synes jeg) en enorm styrke hos Omega, at man kan få originale reservedele til et 40 år gammelt ur, og endda til attraktiv pris.
Held og lykke med projektet.

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)