Identifikation af dameur
Hej jeg er ny på forumet og ny ursamler, jeg har samlet lidt ældre ure, mest Omega fra 1940-1970, men har ikke den store erfaring endnu og har derfor nedenstående spørgsmål:

Jeg har købt dette ur til min kæreste, men kan ikke finde den i Omega vintage databasen - kan nogen hjælpe mig med at identificere det? Der er tale om manuel optræk, 18 k massiv guld, både ur og lænke - i alt ca. 18 gram.

İmage
İmage

på forhånd tak.
Johnny Østergaard
Svar
Hej Johnny - og velkommen på forum.
Dameure er nok noget af det vanskeligste at identificere; men tror nok, at jeg kan vise dig i den rigtige retning.
... nedenfor ses en TimeZoner's (Keith Downing) urindkøb til datteren. Jeg kan slet ikke stå for den lille kære "Saphette" med diameter 17mm, på baggrund af den store buldrende Railmaster, der er 3 gange større.
(det viste dameur er godt nok automatic; men meget karakteristisk for serien)

İmage
Omega Saphette Ladymatic - kaliber 660, automatic, 2 pos. adjusted

Det er netop "Saphette", du skal søge efter på Omega's vintage side. Anvend blot fritekst søgning.

Hvis du tør liste bagkassen af uret, kan du se kaliber nummeret og kasse referencen; eller du kan få din urmager til det.
Med disse informationer er du straks bedre rustet til at afgøre hvilken af de 19 fundne "Saphetter" du er i besiddelse af.
Stenene på lænkens endeled har jeg opfattelsen af er en tilføjelse; men imødeser gerne en korrektion.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Tak for det, jeg har også søgt under saphette, men det er nok stenene der forvirer mig, dem har jeg ikke kunne finde i databasen, så du har nok ret at det er en tilføjelse.

Jeg har ikke forsøgt at åbne den, da jeg er bange for at ridse den, den er nemlig i ret pæn stand, men jeg vil prøve at tage den med til urmageren.
Johnny Østergaard
Svar
Hej Johnny.
Hvis du nu drejer lænken rindt om remstiften, drejer stenene så med. I så tilfælde sidder de på røret på lænken, kan se at lænken har været forkort på et tidspunkt og er blevet forlænget med et fast stykke, herpå kan stenene godt være monteret, men kan også være monteret senere på uret. Jeg tror ikke det er originalt, skal se uret for at kunne sige mere om det. Sorry Icon_e_sad
Værket kan være fra cal. 48x-serien der kom 1955 eller en af de senere cal.
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Hej Lars

Nej de er fast monteret på uret, men det er nok uoriginalt så, jeg vil prøve at tage det med til urmageren og få det åbnet en dag, så jeg kan se hvilken cal. det er, men tak for hjælpen.
Johnny Østergaard
Svar
Hej Johnny
Husk også at få bagkassenummeret, det er næsten mere vigtigt end cal. nr. det fortælle blot hvilken motor der i uret, det andet fortæller mere om modellen.
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)