TDN skriver: "Har denne set sådan ud oprindelig?" - og det er da noget, der giver grå hår i hovedet.
Jeg har set noget lignende; men det verificerer ingenting, da den (også?) kunne have været sammensat.
Omega har tilsyneladende (i 40'erne) produceret nogle ure, der er blevet "pyntet" med en guldlynette. Det er f.eks:
CK 2364 - More product information
Case : round (33 mm diameter)
For leather straps of 17 mm lug-size
International Collection : 1943-1958
Swiss retail price (1946) : CHF 199.-
Also available with 14K gold bezel on stainless steel (CO 2364, CHF 246.-), 14K solid gold (OJ 2364, CHF 451.-) or 18K solid gold (OT 2356, CHF 522.-).
AM
CK 2366, optræder på tilsvarende vis i vintage databasen. - Jeg har kigget langt (og interesseret) efter dette ur:

... et (lille gammelt) nydeligt ur, der er redial'et så fantasifuldt og afvigende, at man ikke ved om man skal le eller græde.
Grunden til min interesse, er ikke urets eksteriør; men i høj grad .......

........ kaliber 30T2RG, der udgør urets "indre kvaliteter".

Billede af bagkassens inderside.
Vintage databasen beskriver uret således:
CK 2366 - More product information:
Case : round (35,5 mm diameter)
For leather straps of 18 mm lug-size
International Collection : 1943-1958
Swiss retail price (1946) : CHF 202.-
Also available in stainless steel with 14K gold bezel and lugs (CO 2366, CHF 250.-), in 14K solid gold (OJ 2366, CHF 475.-) and in 18K solid gold (OT 2366, CHF 556.-).
Same watch as ref. 2527 but with chronometer certification.
JLM
.... men her skrives: "rustfrit stål med 14K lynette og horn" - hvilket kunne fremme formodningen om et ur med meget slidte guldbelagte horn, der eventuelt kunne være "befriet" for guldet.
I det hele taget er teksten i vintage databasen skrevet noget misforståeligt, således at vi heller ikke her - har et 100% sikkert sandhedsvidne.
TDN indledte med: "Har denne set sådan ud oprindelig?" - og det kunne jeg også godt tænke mig at vide; omend jeg er noget skeptisk med både trådstarters ur og de beskrevne eksempler.
Uanset det - synes jeg, at TDN's ur både er charmerende og er et rigtig nydeligt ur. - Det er bare svært at vide om man skal holde af det fordi det er oprindeligt, eller fordi det er sammensat.
Med venlig hilsen - Geodoc