De bedste Seiko divere
På forum spørges der ofte efter anbefalinger af ure i forskellige kategorier. Jeg har derfor hygget mig med at lave en dybt subjektiv anbefalingsliste af Seiko divere. Listen er udarbejdet på baggrund af egne erfaringer med de forskellige ure i Seikos diver sortiment, så listen er på ingen måde fyldestgørende, og den kan sagtens suppleres af andre modeller og af flere kategorier.

Historie og kendetegn

Seiko har fremstillet dykkerure siden den første 62MAS (6217-8000 og 6217-8001) så dagens lys i 1965. Modellen betegnes af mange som værende den første rendyrkede Seiko diver, men frem til lanceringen af denne model, havde Seiko dog andre vandtætte ure på programmet. Disse var ofte afbildet med et eksotisk dyr på bagkassen, som man forbandt med det våde element, som f.eks. en søløve eller en delfin. Står man i dag med en Seiko diver i hånden, så kan man være sikker på disse 5 kendetegn:

Skruekrone
Skruebagkasse
Unidirectional lynette med lumeperle
Min. 200m vandtæt (150m for vintage Seiko)
Lumiscerende visere og markeringer (kan være helt eller delvist aftaget på vintage modeller)

Fælles for samtlige nævnte modeller er, at Seiko selv fremstiller alt materiale til urene (værk, visere, skiver, kasser, lume materiale, olie osv), ligesom de også selv samler urene fra ende til anden. True inhouse kan vi vel kalde det.

Efter min mening, så er Seikos dykkerure nogle af de bedst byggede ure til prisen – men det er naturligvis en dybt subjektiv påstand – ligesom resten af denne korte gennemgang af de bedste Seiko divere også vil være det, så bær over med mig.

Begynder diveren

Her kan man med held anskaffe sig sit første automatiske dykkerur hos Seiko til en rimelig penge. Gå efter et klassisk look, som både kan bruges i det våde element, men som også sagtens kan bæres ved feriemiddagen. Seiko SKX007 opfylder kravene, og kan anskaffes for 1200 DKK som nyt. Urets design har rødder helt tilbage til nogle af de tidligste Seiko divere, og så har kasseformen eksisteret siden starten af 80´erne, og holder nok nogle år fremover endnu.

İmage

Brugt til begynderen

Hygger du dig med at gå på jagt efter nylignende brugte ure, så skal du gå efter Seiko Black Knight eller Seiko White Knight. Urene har en rigtig god finish til de priser, som de ofte kan findes til i nylignende brugt tilstand: 1500 DKK. Lynetten er på denne model for første gang hos Seiko delvist begravet i urkassen, og overgangen fra lænke til kasse sker glidende, og den semi-integrerede lænke er medvirkende hertil, ligesom den også er utrolig behagelig at bære. En elegant diver med god tyngde og bred anvendelighed.

İmage

Vintage til begynderen

I denne kategori begynder vanskelighederne med at finde et originalt Seiko ur at indfinde sig, da Seikos vintage divere er yderst populære. Markedet er fyldt med sminkede lig, aftermarket dele og ure med ombyttede skiver, bagkasser, visere og andet. Hvis du er entusiast, sætter du dig ind i tingene og finder frem til, at super klassikeren 6309-7040/6309-7049 er uret for dig. Det har en super lækker cushion case, og er suverænt at bære på armen. Modellen er fra før Seiko eksperimenterede med billigere løsninger i værkerne, så hvis værket er passet ordentligt på, så har du ur i mange år endnu. Priserne på de pæne originale eksemplarer nærmer sig 2500 DKK, men så får du også et godt, originalt og klassisk Seiko dykkerur til armen.

İmage

Outsideren

Smækker du gerne noget lidt anderledes på armen, uden at gå på kompromis med byggekvalitet og value for money, så er Seikos Monster ure noget for dig. Designmæssigt bryder de med hele Seikos historie, både hvad angår kasseform, skive, markeringer og visere. Uret er på lænken utrolig behageligt, og har i tilgift en god wrist presence samt en utrolig flot og vedvarende lume. Nypriserne ligger på godt 1200 DKK.

İmage

Mid-end level kongen

Bevæger vi os et skridt op ad stigen i Seikos diver segment, så kommer vi til modellen, som jeg vil tillade mig at kalde kongen af value for money kategorien: Seiko Sumo. Her går kassefinish, værk og pris op i en enhed så høj, at ingen andre producenter kommer i nærheden af at levere den kvalitet for pengene, som Seiko her kan byde ind med. Uret hører til Prospex diverne, og med en Sumo på armen har du i realiteten et ur for livet – hvis du da kan nøjes med ét ur. 4000 DKK importeret fra Japan med alle afgifter betalt.

İmage

Das gewisse Extra

I samme kategori mid-end level kategori som Sumoen, men til den dobbelte pris, finder vi den første liebhaver Seiko diver, som jeg vil slå et slag for: Seiko Shogun. Samme værk, samme glas og samme pakninger som Sumo´en, men SÅ meget mere ur, da Shogun´en er fremstillet i en legering af titanium, brightz og diashield. Uret er rigtig godt finisheret, det skinner som stål og er meget modstandsdygtigt imod ridser og brugsspor. På lænken er uret den bedste og mest behagelige helhed at bære på armen, som Seiko kan levere af de ure, som jeg til dato har prøvet ! Uret vil ligne sig selv fra det dag den forlod fabrikken, når stål urene for længst har fået ridser, mistet gløden eller er blevet pudset hårdt op. 8000 DKK direkte fra Japan med alt betalt.

İmage

Tun med super-motor

I mid-end level regionen skal vi have introduceret den første shroudede Seiko diver: Tunacan. Uret indeholder et håndsamlet 7C46 quartz værk med 7 juveler. Højkvalitetsquartz med en high-torque motor ud over det sædvanlige. Værket har været på banen siden midten af 80´erne, så det er både gennemprøvet, nøjagtigt, robust og meget lidt servicekrævende. Selve uret er super velbygget og meget praktisk og billigt at holde kørende, da batteriet kan skiftes gennem bagkassen. Uret er udgået af produktion, og brugtpriserne sniger sig efterhånden op over 3000 DKK. Til prisen får man super meget ur for sine penge.

İmage

Kongen over dem alle

I den høje ende af prisskalaen befinder kongen over alle Seiko divere sig: Seiko Marinemaster. Det kan synes skørt, at jeg taler om god værdi for pengene, når jeg taler om Seiko SBDX001, som urets officielle ”navn” er. Når jeg alligevel tør tale om god værdi for pengene om et ur til 17000 DKK fra nyt, så er det fordi det skal sammenlignes med lignende modeller fra andre producenter, og her giver uret konkurrenterne seriøst baghjul hvad værk, kasseopbygning og overall finish angår til prisen. En Marinemaster har man for livet, og alle de skønne detaljer ved uret venter blot på at brugeren skal opdage dem. Modellen har rødder tilbage til den allerførste 300m Seiko diver, som blev produceret, og også denne hommage sætter mærket og uret i et godt relief, synes jeg.

İmage

Vintage tun kongen

Så har vi problemet, som for alvor har voldt mig grå hår i hovedet, for skal man nappe Seikos 6159 store shroudede diver med Hi-Beat automatic værk som repræsentant for overskriften, eller skal man gå lidt mere utraditionelt til værks ? Jeg har gjort det sidste, og har placeret Seiko 7549-7009 på tronen. Det har jeg, fordi Seiko med denne model for første gang introducerer et quartz værk, håndsamlet naturligvis, i deres store shroudede professional divere. For datiden var det en kæmpe teknologisk landevinding, da dette værk var mere robust, mere præcist og ikke modtagelig for temperatur udsvingninger ifht et mekanisk ur. Modellen er ligeledes den første shroudede diver fra Seiko, som lancerer en konstruktion i stål og titanium i en monocoque urkasse. Samtidig, så er uret den sidste 600m diver fra Seiko (ud over de historiske re-lanceringer), da den i praksis holder til at blive nedsænket til 1062 meter. Et ur, som i praksis har vist sit værd, og som i mange år fremover vil være iblandt os. Uret kan sjældent findes i god stand, men priser på mellem 7000 DKK – 9000 DKK kan flotte modeller godt koste.

İmage

Er der mere ?

Jeg kunne godt have lyst til at udbygge den dyre kategori med Grand Seiko divere i både stål og titaniumslegeringer à la Shogun´en, eller med Springdrive GMT divere eller … Når jeg ikke gør det, så er det fordi, vi med sådanne ure kommer over på en side, hvor serviceomkostninger vil være ret betragtelige, da urene skal sende til Japan for service. I mine anbefalinger har jeg holdt mig til modeller, som kompetente urmagere kan ordne, og dét synes jeg også bør tælle i sådan en subjektiv anbefaling fra mig. UPDATE: Seiko har i januar 2011 oplyst mig om, at Spring Drive ure nu kan serviceres i Europa. Kun Spring Drive Chrono modellerne skal til Japan for service, men dette ændres om føje tid, da Seiko arbejder på at kunne få serviceret disse i Europa også Icon_e_biggrin

Ud over de anbefalede modeller, kan Seiko levere mange andre gode og lækre divere, som du eventuelt vil finde bedre end de anbefalede. Spring ud i det, og prøv noget forskelligt – det har jeg gjort, og hele vejen har det været både godt, spændende og lærerigt, og så har det givet mig gode kontakter til venlige ur-tosser over det meste af kloden.
De venligste hilsner, John
[-]
  • millan renatus, RKN
Svar
Det har vi jo manglet længe. Naturligvis er der subjektivitet med, men jeg tror nu faktisk ikke der er ret mange seriøse ur kendere, som vil kunne sige dine påstande ret meget imod - heller ikke i dine kvalitetsbedømmelser hvor jeg ikke et sekund synes du bliver for højtflyvende på mærkets vegne. Godt gået
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Joepete ALTID en fornøjelse at læse dine indlæg, din viden og subjektive holding til mærket gør det super interessant at læse og min personlige lyst til en "ko" mere bliver større og større.

TAK !
Svar
Godt skrevet/beskrevet!!!

Denne tråd burde laves til en "sticky" og desuden være at finde i "Anmeldelser af ure"-forummet!!
/SK
Svar
FLOT Icon_e_biggrin

Den gennemgang faldt virkeligt på et tørt sted.
må sige at jeg selv tit har været rundforvirret over modeller og klasser.

Super du deler din viden med os. Icon_e_smile
MINT ?? Nej jeg bruger da mine ure....
Svar
Sub'erman Skrev:Godt skrevet/beskrevet!!!

Denne tråd burde laves til en "sticky" og desuden være at finde i "Anmeldelser af ure"-forummet!!
+1
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Rigtigt godt indlæg Joepete Icon_cool

Jeg er enig i din meget subjektive påstand, Seiko laver de bedste professionelle ure- til prisen.

Hvordan er det med service/reservedele på disse importerede (f.eks. SBDX001) og vintage?
Den danske importør plejer ikke at kunne få dele, til modeller som er gamle eller ej solgt i DK
İmage
Svar
+1 igen John...
Svar
Mange tak for alle de pæne ord - sidder jo helt og Icon_redface Men tusind tak skal I nu alligevel ha´ Icon_e_biggrin

Magnum, Seiko har ikke samme gode reservedelspolitik som f.eks. Omega har det, hvor man jo kan få reservedele til selv meget gamle ure i mange år, og det er jo kun beklageligt. Det skal dog nok retfærdigvis nævnes, at langt de fleste Seiko ure jo også både tidligere og idag, koster noget mindre end Omega urene Icon_e_wink Der er naturligvis undtagelser hertil, og så står tingene da også lidt anderledes til ifht Seiko.

Tager vi de dyrere modeller, og de japanske hjemmemarkedsmodeller, så har Seiko 50 års parts garanti på deres Grand Seiko værker, og såvidt jeg har kunnet snuse mig frem til, 30 års parts garanti på Marinemaster modellerne, som f.eks. SBDX001. Jeg har ikke prøvet at bestille reservedele til uret, da det efter 6 år stadig går helt upåklageligt og yderst præcist Icon_e_smile Det skulle dog undre mig meget, om man ikke kunne få reservedele til det, enten fra Holland eller fra Japan, hvis forespørgslen kom fra en Seiko AD ...
De venligste hilsner, John
Svar
Super indlæg John Icon_e_wink . Eneste problem er bare, at jeg igen får lyst til at erhverve mig en MM300 Icon_e_sad . Alternativt er der jo Shogun-modellen. Er det den der erstatter Samurai-modellen, siden du ikke har skrevet noget om den?
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)