Mere eller mindre original
Visse modeller er svære at finde: Ranchero, railmaster, Chronometer fra 40'erne og tidlige Seamaster Chronometre.

En lille privat snak med Torben får mig til at vise denne Seamaster. Den er så smuk at det næsten kan skære en i hjertet at det er en renoveret skive. Endvidere er værket i uret (cal 354) ikke COSC - omend modellen findes med cal 354 COSC også:

İmage

İmage
İmage
İmage

İmage

vh Baun
Svar
Hvis ikke det var fordi vi så det hele med samler øjne, så ville det jo være helt ligegyldigt, at det var en re-dial og at værket ikke var COSC versionen. Så ville vi se på det som et superflot dressur - fra en god tid - urmæssigt.

Nu er vi så bare nørdede, og samler, og originalitet betyder noget, og ja så er det naturligvis et lille problem, men du har helt ret - det er et flot flot ur, og var man ikke en samlernørd - ville man endnu mere nyde det på armen - men jeg ville nu ublufærdigt nyde det i alle fald

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Hvis ikke det var fordi vi så det hele med samler øjne, så ville det jo være helt ligegyldigt, at det var en re-dial og at værket ikke var COSC versionen. Så ville vi se på det som et superflot dressur - fra en god tid - urmæssigt.

Nu er vi så bare nørdede, og samler, og originalitet betyder noget, og ja så er det naturligvis et lille problem, men du har helt ret - det er et flot flot ur, og var man ikke en samlernørd - ville man endnu mere nyde det på armen - men jeg ville nu ublufærdigt nyde det i alle fald

vh
Jeg er helt enig med jer begge. - og vil lige løfte sløret fra hvad jeg har diskuteret med Baun.

På en auktion er dette ur til salg, med en vurderingspris på 2.900.
İmage

Men nogle har tilsyneladende "daget lunten", for det er her, 14 dage før auktionsudløb, allerede budt op i over det dobbelte.

Uret skulle, ifølge en svensk samler her, se sådan ud:
İmage

men med kassereferenceen 2367 synes Omega's vintageside, at uret skal se sådan ud:
İmage

Under alle omstændigheder er den "knækkede" skive på auktionsbilledet ikke korrekt, og hvis den havde været, skulle den i hvert fald underkastes "en forskønnelse".

Problematikken udspringer således af, at der sidder et underskønt værk (30T2 SC RG) bag en hæslig, og efter alle solemærker, forkert skive.

I dette tilfælde måtte der altså anskaffes en skive, der i sagens natur ikke kunne blive original.
Men et rigtig anstændigt urværk (og kasse) kunne nydes, ganske vist "med lånte fjer".

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Jeg tror nu ikke skiven er knækket - bare two tone - og det vil sige at den fint kan danne basis for et renoveringsprojekt!

vh baun
Svar
Baun Skrev:Jeg tror nu ikke skiven er knækket - bare two tone - og det vil sige at den fint kan danne basis for et renoveringsprojekt!

vh baun
Har også været i tvivl; men på en forstørrelse, der har fået alt "hvad den kan trække":
İmage
... synes jeg, at en "kunstnerisk sjæl" har malet minut index, langs en kant??

Svar
der er kun knækskiver på Constellation.....

Icon_e_confused

tror jeg Icon_rolleyes

vh Baun
Svar
Baun Skrev:der er kun knækskiver på Constellation.....
Icon_e_confused
tror jeg Icon_rolleyes
vh Baun
... Vi ere forenede i samme tro Icon_e_surprised
- og er Constellation "knækket" ikke også retlinet mellem index? her er det cirkulært (hvis det er tilstede Icon_redface )

Svar
naa... Men hvorfor udskifter nogen en skive imod saadan noget. Jeg mener - selv hvis den originale skive var helt oedelagt - den ser jo heller ikke saerlig fristende ud som den er nu. I den prisklasse skal man vaere forsigtigt med at koebe et ur uden at have set vaerket, i hvert fald (saa det ikke er Miyota eller Seagull Icon_mrgreen ).
Skift ur, når du står op!
Svar
olof Skrev:naa... Men hvorfor udskifter nogen en skive imod saadan noget. Jeg mener - selv hvis den originale skive var helt oedelagt - den ser jo heller ikke saerlig fristende ud som den er nu.
I den prisklasse skal man vaere forsigtigt med at koebe et ur uden at have set vaerket, i hvert fald (saa det ikke er Miyota eller Seagull Icon_mrgreen ).
Enig - Det er dette værk, der åbenbart har "ramt en nerve".

İmage

Uret er vurderet til 2.900 SKr. men er 14 dage før auktionsudløb allerede budt op i 6.100 SKr. - Som du nævner, det kan godt nok ikke være skivens kvaliteter, der berettiger dette. Icon_e_wink

Svar
Værket ser OK ud - og jeg mener heller ikke kniven er knæk
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)