28-11-2006, 12:08 PM
Min far købte i 1955 et Seamaster Automatic, jeg ved ikke om det var i anledning af hans navigationseksamen. Han har brugt det til næsten alt i mange år; de sidste 10-20 år har det været ur nummer 2 som han brugte når det andet løb tør for batteri.
Det har nogle defekter:
- Akslen til optræksrotoren er knækket. Det rasler forfærdeligt, men det trækker uret op.
- For et par dage siden knækkede den aksel kronen sidder på (spindlen?)
- derudover er urskiven noget misfarvet, og glasset ret ridset.
- og det har helt sikker ikke været renset i årtier.
Men det går og holder tiden rimeligt.
Han bliver 75 til næste år, og er generelt svær at finde på gaver til. Jeg har overvejet om det bedste ville være en renovering af hans gamle ur, til trods for defekterne har han jo beholdt det.
Nogen ide om hvad den slags vil koste? Jeg vil overveje at lade skiven sidde, det skal jo stadig være _hans_ ur.
Hvem skal jeg eventuelt gå til?
Jeg havde i forbindelse med et standur (ca årgang 1780) fat i Tranberg Ure, de påstod de lavede ure i alle størrelser. Nogen erfaring med dem?
På forhånd tak
Martin
Det har nogle defekter:
- Akslen til optræksrotoren er knækket. Det rasler forfærdeligt, men det trækker uret op.
- For et par dage siden knækkede den aksel kronen sidder på (spindlen?)
- derudover er urskiven noget misfarvet, og glasset ret ridset.
- og det har helt sikker ikke været renset i årtier.
Men det går og holder tiden rimeligt.
Han bliver 75 til næste år, og er generelt svær at finde på gaver til. Jeg har overvejet om det bedste ville være en renovering af hans gamle ur, til trods for defekterne har han jo beholdt det.
Nogen ide om hvad den slags vil koste? Jeg vil overveje at lade skiven sidde, det skal jo stadig være _hans_ ur.
Hvem skal jeg eventuelt gå til?
Jeg havde i forbindelse med et standur (ca årgang 1780) fat i Tranberg Ure, de påstod de lavede ure i alle størrelser. Nogen erfaring med dem?
På forhånd tak
Martin

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)