TimeToWatch.dk Skrev:
Det matskivede 5513
Nejjj, det er jo mit det gamle 5513 !!
Her må jeg erklære mig meget enig med Mads !! Udover det rent historiske, at de blankskivede 5513´ere i realiteten er en overgangsmodel, hvilket måske nok kun er af betydning for "rolex nørder", så er skivernes udtryk MEGET forskellige !!! (Som et kuriosum kunne man jo hævde, at de blankskivede 5513 ud fra et samlersynspunkt burde være mere eftertragtede, idet der er produceret færre af dem

Dette er bare ikke tilfældet og viser, at der ikke altid er logik blandt os urtosser !

)
De matskivede har påmalede timemarkeringer og ofte har skiverne en "brunlig" tone, hvorimod de blankskivede har applikerede timemarkeringer med hvidguld indfatninger, som er lig de nye modeller fra i dag (bortset fra anvendelsen af tritium) og de blanke skiver beholder ofte deres meget sorte "glossy" præg.
Der er ingen tvivl om, at de matskivede 5513 OSER langt væk af vintage, mens de blankskivede ofte let kan forveksles med Sub´s af nyere dato - det er i hvert fald, hvad det handler om for mig !!
Det er også grunden til, at min 5513, som man kan se afbilledet ovenfor, ikke blev afløst af en Sea Dweller 16600 med blank skive, men af en 16660 med mat skive, selvom det ville have sparet mig en 10-15K - jeg ville have et ur, der (på trods af safirglasset) tydligt signalerede "vintage" ................ jeg tror faktisk, at det var Mads, der engang skrev, enten her eller på vintageure.dk, noget i retning af at; "alle og enhver med den rette størrelse tegnebog kan gå ind i en AD og bede om at få en ny Rolex fra hylden og på den måde have et dyrt ur på armen med de signaler, det sender - men hvis man har vintage på armen, signalerer man, at man også rent faktisk har interesse for ure og samtidig skiller man sig også på den måde ud fra mængden". Jeg har omskrevet i min egen ånd, hvad Mads skrev, men essensen er der - og det er et synspunkt, som jeg 100 % kan tilslutte mig !!
Og så kan jeg ikke lade være med at afslutte denne post med et billede af min SD 16660, der afløste min gamle 5513 ovenfor. På billedet kan man tydeligt se den brunlige tone, som skiven har og som jeg nævnte ovenfor - og samtidig kan man også se lighedspunkterne mellem 5513 og "666"