Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Givet Likes: 0
En belægning der ofte gives safirglas og som modvirker spejling. Kan gives både på for og bagside - oftest på forside hvor det bedst modvirker spejling. Den kan ridses lettere end glasset, men din ser lidt dyb ud
vh
•
Svar: 213
Tråde: 14
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Hej Katze,
Jeg har ikke personlige erfaringer med den specifikke model, men der står på Omega's hjemmeside at glasset på denne model er anti refleks coated - det fremgår ikke om det er på ydersiden.
Hvis det er på ydersiden, bør du vide at AR coating ridses let - som Hannover_dk har nævnt flere gange.
Kør en negl på tværs af ridsen. Hvis du ikke møder modstand er det sansynligvis en ridse i coatingen og ikke i glasset.
Hvis du ikke selv har mod på at polere coatingen af, kan du spørge en urmager om han/hun kan gøre det for dig.
Desværre er et dyrt ur ikke ensbetydende med at det er mere modstandsdygtigt overfor brugsspor end et billigt.
Specielt tåbeligt er det, når urproducenter lægger AR coating på ydersiden af safirglas hvilket hvilket ødelægger hele ideen med at bruge modstandygtigt safirglas.
Jeg mistænker producenterne for at spekulere mere på hvordan uret ser ud i udstillingsvinduet ved siden af de andre mærker, end hvordan det holder i praktisk dagligt brug.
•
Svar: 18
Tråde: 4
Hmm, det kan godt være det er goatingen der er blevet ridset så. For man kan KUN finde ridsen hvis man sidder og kigger lidt længere tid på uret og holder det i den helt rigtige vinkel.
Jeg troede faktisk ikke engang jeg ville være så heldig at fange ridsen med kameraet fordi den er så lille.
Men når man ved den er der så lægger man hele tiden mærke til den
•
Svar: 742
Tråde: 27
LFlex Skrev:Specielt tåbeligt er det, når urproducenter lægger AR coating på ydersiden af safirglas hvilket hvilket ødelægger hele ideen med at bruge modstandygtigt safirglas.
Jeg mistænker producenterne for at spekulere mere på hvordan uret ser ud i udstillingsvinduet ved siden af de andre mærker, end hvordan det holder i praktisk dagligt brug.
Der er forskellige typer AR coating, bla. bruger tyske Sinn en hærdet coating på deres U1 dykkerur som er meget svær at ridse, men alt kan jo lade sig gøre.
Jeg vil tro coatingen på Omega'en, forudsat at den også ligger på ydersiden af glasset, ikke er hærdet.
Men ure er til for at blive brugt, og har man en hård weekend foran sig så kan man med fordel have et billigt ur til den slags.
Men det er selvfølgeligt ærgeligt, specielt fordi man altid er øm overfor et helt nyt ur.
Thomas
•
Svar: 213
Tråde: 14
Seamus Skrev:Der er forskellige typer AR coating, bla. bruger tyske Sinn en hærdet coating på deres U1 dykkerur som er meget svær at ridse, men alt kan jo lade sig gøre.
Pointen er at AR coating - også hærdet- er blødere end safirglas og den derfor ikke bør være på ydersiden af et tool watch. Safirglas' primære berettigelse er dets modstandsdygtighed overfor ridser. Hvad angår brudstyrke og fleksibilitet er både hærdet mineralglas og acryl/plexiglas bedre end safirglas.
•
Svar: 742
Tråde: 27
AR coatingen kan hærdes til 1800 vickers, safirglas er 2000 vickers så det er så tæt på det kan være.
Men alt kan ridses det er bare et spørgsmål om hvad man prøver med.
Thomas
•
Svar: 253
Tråde: 36
Mener kun den model har coating på undersiden. Safirglas er et meget hårdt materiale, der hellere vil gå i stykker end ridses. Og når du siger, at ridsen er blevet større, er jeg bange for at det er revnet - som med en bilrude der begynder i det små
Ved ikke hvad det koster at skifte glasset, men mon ikke et par tusinde. Lad din pusher se på det. Held og lykke
Mvh. Henrik
•