Ridse i safirglas - Seamaster 2225.80
Jeg takker for jeres svar, men jeg føler stadig der er noget galt. Som sagt har jeg ikke brugt uret til noget vildt arbejde og jeg har på intet tidspunkt slået det mod noget hvor jeg ihvertfald har bemærket det og derefter set ridsen. Den var bare kommet lige pludselig.

Kan der ikke være en fejl i glasset eller noget i den stil?

Har snakket med en på mit arbejde som tidligere har arbejdet i en urmager i mange år, og han havde meget sjældent set ridser i et safirglas.
Svar
Det er også sjældent -. men jeg tror ikke der kan siges mere uden du må til en omega urmager og høre ham. DU kan prøve med slibemiddel, for som sagt kan der være en coating som har en del af ridsen (jeg kan ikke det konkrete ur men det er ret almindelig på safirglas) og så kan det blive bedre, men er den ned i glasset - så er det et skifte (jeg ville ikke rode med diamant pasta men det er jo en temperament sag)

Og NEJ - jeg tror ikke der er noget galt med glasset som du forstår, men det kan en urmager forhåbentlig teste, som fortæl ham om din teori.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Nu spørger jeg jo nok lidt dumt, men hvad er coatingen? Icon_e_biggrin
Svar
En belægning der ofte gives safirglas og som modvirker spejling. Kan gives både på for og bagside - oftest på forside hvor det bedst modvirker spejling. Den kan ridses lettere end glasset, men din ser lidt dyb ud

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej Katze,
Jeg har ikke personlige erfaringer med den specifikke model, men der står på Omega's hjemmeside at glasset på denne model er anti refleks coated - det fremgår ikke om det er på ydersiden.
Hvis det er på ydersiden, bør du vide at AR coating ridses let - som Hannover_dk har nævnt flere gange.
Kør en negl på tværs af ridsen. Hvis du ikke møder modstand er det sansynligvis en ridse i coatingen og ikke i glasset.
Hvis du ikke selv har mod på at polere coatingen af, kan du spørge en urmager om han/hun kan gøre det for dig.

Desværre er et dyrt ur ikke ensbetydende med at det er mere modstandsdygtigt overfor brugsspor end et billigt.
Specielt tåbeligt er det, når urproducenter lægger AR coating på ydersiden af safirglas hvilket hvilket ødelægger hele ideen med at bruge modstandygtigt safirglas.
Jeg mistænker producenterne for at spekulere mere på hvordan uret ser ud i udstillingsvinduet ved siden af de andre mærker, end hvordan det holder i praktisk dagligt brug.
Svar
Hmm, det kan godt være det er goatingen der er blevet ridset så. For man kan KUN finde ridsen hvis man sidder og kigger lidt længere tid på uret og holder det i den helt rigtige vinkel.

Jeg troede faktisk ikke engang jeg ville være så heldig at fange ridsen med kameraet fordi den er så lille.

Men når man ved den er der så lægger man hele tiden mærke til den Icon_e_sad
Svar
LFlex Skrev:Specielt tåbeligt er det, når urproducenter lægger AR coating på ydersiden af safirglas hvilket hvilket ødelægger hele ideen med at bruge modstandygtigt safirglas.
Jeg mistænker producenterne for at spekulere mere på hvordan uret ser ud i udstillingsvinduet ved siden af de andre mærker, end hvordan det holder i praktisk dagligt brug.

Der er forskellige typer AR coating, bla. bruger tyske Sinn en hærdet coating på deres U1 dykkerur som er meget svær at ridse, men alt kan jo lade sig gøre.

Jeg vil tro coatingen på Omega'en, forudsat at den også ligger på ydersiden af glasset, ikke er hærdet.

Men ure er til for at blive brugt, og har man en hård weekend foran sig så kan man med fordel have et billigt ur til den slags.

Men det er selvfølgeligt ærgeligt, specielt fordi man altid er øm overfor et helt nyt ur.

Thomas
Svar
Seamus Skrev:Der er forskellige typer AR coating, bla. bruger tyske Sinn en hærdet coating på deres U1 dykkerur som er meget svær at ridse, men alt kan jo lade sig gøre.

Pointen er at AR coating - også hærdet- er blødere end safirglas og den derfor ikke bør være på ydersiden af et tool watch. Safirglas' primære berettigelse er dets modstandsdygtighed overfor ridser. Hvad angår brudstyrke og fleksibilitet er både hærdet mineralglas og acryl/plexiglas bedre end safirglas.
Svar
AR coatingen kan hærdes til 1800 vickers, safirglas er 2000 vickers så det er så tæt på det kan være.

Men alt kan ridses det er bare et spørgsmål om hvad man prøver med.

Thomas
Svar
Mener kun den model har coating på undersiden. Safirglas er et meget hårdt materiale, der hellere vil gå i stykker end ridses. Og når du siger, at ridsen er blevet større, er jeg bange for at det er revnet - som med en bilrude der begynder i det små Icon_e_confused

Ved ikke hvad det koster at skifte glasset, men mon ikke et par tusinde. Lad din pusher se på det. Held og lykke

Mvh. Henrik
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)