Hvilket ur skal jeg vælge?
Det hjælper altså at få andres meninger på bordet. Det skal I virkelig have stor tak for.

Jeg vil prøve et pro, hvorefter jeg må vurdere om jeg virkelig kan undvere den dato.

Rigtig godt nytår til jer alle..

Vender sikkert snart tilbage igen Icon_e_smile

Mvh
Andreas
Svar
Ja tak, kom endeligt tilbage. KlausM formulerede det prisværdigt kort - lydt til det han skrev. Vi er så tilbøjelige til her at have vore faste "horologisk korrekte meninger" men vælg det der dækker dit behov- og du er ikke ved at vælge noget helt forkert - Er du først fanget i denne verden, kan du skifte siden - men GIV DIG TID før du vælger
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej

Hvis du vil have dato og automatic, skal du vælge en Speedmaster Date automatic, der for du det hele, stadigvæk i klassisk design og et ur der ligner Speedmaster Pro.

MVH Peter
Svar
Skal det være Speedy designet og stadig dato og automatic ville jeg klart gå efter et Broad Arrow som Kim og Baun pointerer.

Her får du en tidssvarende Speedmaster med et super lækkert værk og design. Størrelsen er identisk med Speedy Pro. Du får desuden safir glas som mange foretrækker frem for plexi i Pro´en.

/Mads
Svar
Kan I fortælle mig hvorfor denne Speedmaster Reduced er så megt billigere?

Ringere værk?

God aften...
Svar
Den tror jeg du fik allerede i mit tidligere svar:

Der er også 3. mulighed i Speedmaster reduced som er mindre i diameter og med en kronograf som baserer sig på et 2892 ETA værk tilsat et kronograf modul. Billigere, og i en de flestes øjne ikke lige så fint, men også faktisk gode holdbare værker.

Jeg kan tilføje: Ja det et ringere værk end f,eks Pro og Broad arrow - helt klart - en lagkage chronograf hvor der er sat et DD modul oven på et almideligt (men skam daa godt) ETA værk. En spareløsning - men ikke dermed et dårligt ur - bemærk også at det er af mindre diameter - hvis du går efter et "stort" ur
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Udgangspunktet, når man taler Speedmaster, er den oprindelige Prof. fra 1957 med plexiglas og manuelt optræk cal. 321.

Så er der med udgangspunkt i denne lavet ganske få opdateringer til standard modellen idag Speedmaster prof. med cal 861, men Omega har i respekt for det oprindelig (og formentlig også for at holde historien i live) ladet den eksistere med det forældede plexiglas - og det manuelle optræk. Et ur der stadig er en klassiker og skøn at skue.

Der er kogt meget suppe på Speedmaster - og de er lavet bedre og dyrere end det oprindelige.

Et utal af jubilæums modeller i begrænsede antal samt fx. BA som især skiller sig ud ved at være moderniseret med et super godt automatisk værk.

Der er også lavet billigere modeller, som er opdaterede og moderniserede, men ikke overgår den oprindelige i værkkvalitet! her er Reduced vel nok den billigste, men også en række "date" modeller har haft svært ved at holde priser på niveau eller over Proffen.

Jeg vil påstå, at det er fine ure alle sammen - og jeg ville bestemt være glad for en Reduced - det er en skøn version, som efter min mening sælges for billigt - 6-8 K. Det har formentligt meget at gøre med at det pt er moderne med relativt store ure.

Også date modellerne er fine ure med gode værk - lagkage konograf - javel, men finisherede og velfungerende - de lever helt op til Omegas sædvanlige værk standard, for finisherede ETA værker.

Men - og det kan være et væsentligt MEN! Blandt urtosser tæller det oprindelige - og de der regnes for finere/bedre end de oprindelige mest! Det betyder, at det er sjovere at eje enten en Prof. eller en af de eftertragtede jubilæumsmodeller - eller en BA, som jo altså har formået at komme med i det gode selskab - nok mest pga. en høj kvalitet, et super værk, visse modeller i et fornyende design og selvfølgelig fordi de også er med til at understøtte at Omega søger opad i prestige niveau!

Selv har jeg et standard Prof. som jeg bruger af og til med stor glæde. Jeg nyder at trække det op og jeg nydet den særlige glød i plexiglasset - også glassets bue er i mine øjne langt smukkere end moderne ridsefrit glas!

İmage
Den har hos mig fået hård konkurence af en meget smuk Seamaster Chronograf med cal 321 - som jeg bruger, når jeg gerne vil have en Chronograf på og har brug for gyldne farver (gyldne visere og brun læderrem). Jeg bruger den udelukkende som Dressur - nænner ikke at udsætte den for andet!

İmage

İmage

Den har også hård konkurenve, når jeg skal ud på det grove - for så kommer min Dynamic Chronograf ofte på. Den er bare skøn, når man har udendørs aktiviteter som jagt og fiskeri på programment! På billedet er den med læderrem, men jeg har siden monteret en original lænke. Lænker kommer, efter min mening, til sin ret på ure der skal på når der er aktivitet - så kan man jo vaske snavs og sved af efter aktiviteten!

İmage

vh Baun
Svar
< Icon_e_biggrin billeder og ure
godt Nytår Per
Besøg min blog om ure!
Svar
Tak for de nyttige informationer, og billeder Icon_e_smile

Som mange andre, kan jeg se, er jeg nu også mest interesseret i en speedmaster. Vil dog helst prøve at have ur uden dato og med manuelt optræk.

Men hvis det var man skulle erhverve sig et speedmaster, hvilket skulle man så købe?

Jeg har regnet mig frem til at jeg kan få et sprit nyt fra USA med moms for 14k, men kan så forstå at dette værk hedder 1861. Ville det være bedre at finde et pænt brugt med værk 861?

God aften.

Mvh
Andreas
Svar
der er ingen forskel i funktion eller kvalitet mellem 861 og 1861.

i midten af 90'erne ændrede omega finishen på værkerne, værkerne er nu rhodineret fremfor tidligere forgyldt, samt værkerne har fået anden slibning af fladerne.

for at skelne mellem værkerne med ny og gammel finish fra hinanden, fik de nye nr.

/Tommy
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)