Hvornår kom der safirglas på Rolex submariner
Larzovic Skrev:Hverken min 16800 eller 5513 kan aktiveres med ekstern lyskilde..

GT, er du sikker på Rolex brugte fosfor i deres tritium blandinger?
Jeg er på tynd grund, men det tror jeg bestemt alle gjorde. Tritium i sig selv giver ikke mening uden et produkt der kan lyse - tritium aktiverer bare så vidt jeg da ved (her kommer forhåentligt andre ind hvis det ikke passer)
Om man kan bruge andet end fosfor, - sikkert, men jeg tror altid det var fosfor i en eller anden form

Naturligvis kan fosfor mængden variere, og der kan være så lidt at de ikke virker på dit ur.
Har du en af de der små hallogen lygter - eller halogen i anden form i huset, så hold uret op til det i 20 sek. så bør det give lys hvis der er helt mørkt om det - i KORT tid. Hallogen er suverænt i den sammenhæng
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Jeg er temmelig sikker pål, at alle brugte fosfor (som John også skriver), da tritium lyser ikke af sig selv. Sollys og henfaldet af tritium har samme (strålings-) effekt på fosforet, og mit bud er, at tritium blev tilføjet for at sikre, at man også kunne se timemarkeringerne efter længere tid i mørke.

Af samme årsag kan man også få ældre tritium-skiver til at lyse efter længere tid i kraftigt sollys. Jeg er ikke helt sikker på, hvad det er, der sker med fosforet, men det kunne være en oxidering, hvorfor der også vil være mindre og mindre fosfor, der kan reagere. Jeg undersøger sagen.

# Stefan

P.S. Er denne tråd kørt ud af en tangent?
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
GTwatch Skrev:Jeg er temmelig sikker pål, at alle brugte fosfor (som John også skriver), da tritium lyser ikke af sig selv. Sollys og henfaldet af tritium har samme (strålings-) effekt på fosforet, og mit bud er, at tritium blev tilføjet for at sikre, at man også kunne se timemarkeringerne efter længere tid i mørke.

Af samme årsag kan man også få ældre tritium-skiver til at lyse efter længere tid i kraftigt sollys. Jeg er ikke helt sikker på, hvad det er, der sker med fosforet, men det kunne være en oxidering, hvorfor der også vil være mindre og mindre fosfor, der kan reagere. Jeg undersøger sagen.

# Stefan

P.S. Er denne tråd kørt ud af en tangent?
Tjo måske - men det var da skønt om du fandt ud af noget, og jeg tror vi bliver tilgivet for trådstarter har vist fået de svar han behøvede - så kapringen er ikke så skadelig
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)