11-08-2009, 10:15 AM
Baun Skrev:Apropos Flightmaster....... he he - jeg elsker (sgu) sætningen, - og da jeg så hvor stor og grim den var, besluttede jeg at købe en Speedmaster prof istedet!
Da jeg var en ret grøn ursamler for 4-5 år siden, ville jeg have et ur mere!
Jeg havde guldur - og stål ur, et nyt ur og også både Seamaster og Constellation. Så nu skulle det være - noget andet.
Jeg rejste på dette tidspunkt lidt i Finland - og jeg tænkte "Det må blive en GMT".
Det skulle selvfølgelig være Omega og det skulle selvfølgelig være Vintage.
Fro og frejdig spurgte jeg herinde på Vintage ure om nogen kunne oplyse mig hvad man kunne vælge mellem, hvis man skulle have en Omega Vintage med GMT....
Fligthmaster - var eneste svar - og da jeg så hvor stor og grim den var, besluttede jeg at købe en Speedmaster prof istedet!
På dette tidspunkt kunne jeg have købt en Fligtmaster for under de 10 K jeg gav for Speedyen!
Men jeg har altså stadig tilgode at have en Vintage Omega med GMT.
vh Baun
Man kommer nok ikke til at eje en Flighty, med mindre man får lidt medfølelse, og ondt af det klodsede ur
... og ganske korrekt. På daværende tidspunkt kostede en anstændig Flightmaster 7-8.000 kr.
En 145.0013's bærekomfort er imidlertid helt på højde med en Speedy, eller endog bedre. Lænkens befæstigelse langt inde under uret er en del af forklaringen.
Et andet væsentligt forhold er den afrundede tourneau form, uden Speedmasterens fremspringende lynette kant, der kan karambulere med skjorte manchetten.
... men det er kun bærekomforten! - Køn bli'r den (sgu) aldrig
Vintage GMT bliver det nok vanskeligt med. - Søgte med "GMT" i fritekst feltet på Omega Vintage, med nedenstående resultat:

Omega er selv klar over, "at den er gal" - Om BA 345.801 skriver de:
"Produced in a small series of circa. 200 pieces. On leather (BA 145.013, CHF 3'200.-) and on gold bracelet (BA 345.0801, CHF 4'470.-).
Watch #1 was sold to King Hussain of Jordan.
For pilots and intercontinental travellers, characterised by an additional hour hand (GMT) in blue which indicates simultaneously the time in another time zone, as well as by a black/green AM/PM indicator on the left.
Interior rotating bezel with 5-60 scale.
18K yellow case and bracelet.
Screw-in back engraved "OMEGA-flightmaster "with the silhouette of an airliner.
Pushers with yellow-red lozenge (the chronograph hands may also be cadmium yellow), start-stop at 2 o'clock and reset at 4 o'clock, crown for the GMT hand with blue lozenge at 10 o'clock, crown for the rotating bezel with black lozenge at 8 o'clock.
International Collection : 1970-1973
Swiss retail price (1971) : CHF 4'470.- (3'200.- on leather)
JLM"
En "ægte" Omega vintage GMT'er holder det åbenbart hårdt med. Med mindre man nedværdiger sig til (den i øvrigt ganske kønne) Seamaster DR 396.1122, behændigt formgivet af Gerld Genta; men med kvarts værk.
Med venlig hilsen - Geodoc

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)