Kan man få fat på garanti kort?
Sociologen Skrev:Byder lige ind med et opklarende spørgsmål: Vil det være tilstrækkelig dokumentation, såfremt man har billeder, hvor man bærer uret samt billeder af kortene? Eller må jeg da liiiiige se at finde et sted, jeg kan gemme disse.

Kommer an på selskaberne, men generelt vil de have papirerne i original version. Du står ihvertfald stærkere.
Spørg evt. dit selskab, og hvis de godtager kopier, så få det på skrift.

Førhen godtog mange selskaber kun billeder, men det har ændret sig, i takt med at dyre ure er blevet moderne. Jo dyrere ur(e) det er, jo mere bevis vil de have. Et certina til 1000kr diskuterer de ikke så meget, men en Omega til 20k vil de typisk have klare beviser for ejerskab.
İmage
Svar
Magnum Skrev:Nej, det er derfor vigtigt at gemme dem godt og sikkert. Grunden er at fabrikkerne vil undgå snyd.

En anden god grund til at gemme papirerne særskilt fra ur og boks, er forsikring. Bliver uret stjålet, så vil forsikringen typisk have bevis på at man havde uret/urene, i form af garantibeviset. Er tyven løbet med det hele, så får man o kr. Har desværre mødt mange som har oplevet dette. Jeg opbevarer alle papirer og regninger i bankboks, så sover jeg mere roligt.

Jeg tvivler nu på at forsikringsselskaberne GENERELT nægter at betale hvis man ikke har de originale papirer på et ur? Der kan jo findes kvitteringer, billeder mv.

Og så lige en af mine sproglige kæpheste, "regninger" skal man betale - derimod kan man lægge "kvitteringer" i bankboksen. Så er man osse fri for at få rykkere hele tiden Icon_e_wink
Svar
Speedy Skrev:Jeg tvivler nu på at forsikringsselskaberne GENERELT nægter at betale hvis man ikke har de originale papirer på et ur? Der kan jo findes kvitteringer, billeder mv.

Og så lige en af mine sproglige kæpheste, "regninger" skal man betale - derimod kan man lægge "kvitteringer" i bankboksen. Så er man osse fri for at få rykkere hele tiden Icon_e_wink

Det kommer an på hvilket selskab man har, det er ihvertfald en god ide at få en skriftlig bekræftigelse på hvad de skal bruge i tilfælde af tyveri.

I de senere år har flere af de store selskaber også strammet meget op på deres krav. Jeg har personligt oplevet at taksatorer mente at garantibeviset var det eneste rigtige bevis.
Deres begrundelse er, at en kvittering kan man altid gemme, hvis uret sælges videre en dag. Det kan man ikke med garantibeviser, da det vil de fleste have med når de køber et ur. Det samme gælder et billede, det beviser ikke at man ejede uret den dag man mistede det.
Det kan de jo et eller andet sted godt have ret i.

Den bedre halvdel, og jeg selv, har lavet mange vurderingssager, og det er tit der er blevet sagt nej til et ertatningskrav. For nyligt var der en som havde fået stjælet en Breitling, og de havde også taget æsken hvori papirene lå. Personen havde gode billeder med uret, også hvorpå han bar uret. Han fik ikke en krone, da han ikke havde papirerne på uret.
İmage
Svar
Magnum Skrev:Nej, det er derfor vigtigt at gemme dem godt og sikkert. Grunden er at fabrikkerne vil undgå snyd.

En anden god grund til at gemme papirerne særskilt fra ur og boks, er forsikring. Bliver uret stjålet, så vil forsikringen typisk have bevis på at man havde uret/urene, i form af garantibeviset. Er tyven løbet med det hele, så får man o kr. Har desværre mødt mange som har oplevet dette. Jeg opbevarer alle papirer og regninger i bankboks, så sover jeg mere roligt.
Dokumenter indbo med digital foto sammen med noget der viser det er dit (ex dit ansigt - familie - skabe - rum hvad ved jeg) så er forsikringen tilbøjelig til at godkende - hvis det mistede står i forhold til dine forhold i øvrigt. (en spritter skal ikke melde sin van Gogh og Rolls Royce stjålet og regne med dækning)

Så er papirer ikke et must, men naturligvis er de gode som dokumentation, helt som en internet kopi af købet eller andet fra sælger er det

Jeg husker stadigt med tilfredshed min forsikring, som dækkede et sommerhus indbrud, og først 3/4 år efter, skulle jeg bruge kikkerten på vægen, og så kikkerten var væk. En mail til dem, med en anslået værdi, og de dækkede, ud fra, at det var naturligt at have en kikkert i et hus med havudsigt, og det var velkendt man ikke opdagede alle ting med det samme. Det kalder jeg sgu service

vh

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Magnum Skrev:I de senere år har flere af de store selskaber også strammet meget op på deres krav. Jeg har personligt oplevet at taksatorer mente at garantibeviset var det eneste rigtige bevis.
Deres begrundelse er, at en kvittering kan man altid gemme, hvis uret sælges videre en dag. Det kan man ikke med garantibeviser, da det vil de fleste have med når de køber et ur.
Hmmm jeg ser mange ure, som sælges uden 'papirer', men konsekvensen af "de store selskabers" opstamning er vel så, at man skal vægre sig ved at købe et ur uden garantibevis - selv hvis dette ikke længere er gyldigt - for i teorien kan sælger melde uret stjålet, og køber dermed blive kategoriseret som 'tyv'... Med mindre man har udfærdiget en købs-kontakt, selvfølgelig.
Svar
Jeg vil lige give mit besyv med Icon_smil

Jeg står og er ved at sælge et Omega ur, til en der har bedt om et ægtehedsbevis fra urmager.

Jeg er så gået til min urmager for at få ham til at lave et sådan. Da jeg spurgte ham om han ville, sagde han at han bare kunne bestille et nyt garentibevis til mig. Hvis han fik "stel nummeret" på uret ville det kunne lade sig gøre. Det var sådan noget folk fik væk så det kunne godt bestilles igen. Det var i hvert fald det han sagde. Men jeg har ikke fået dem endnu. Så nu må vi se om de kommer og hvad det er der kommer.

Ved ikke om det er den pågældende herre der har startet denne tråd, der er min køber hehe Icon_e_wink

/Lex
/Lex

Omega Seamaster Planet Ocean (2200.50.00)
Omega Speedmaster Broad Arrow (3551.20.00)
Omega Seamaster GMT (2234.50.00)
Sinn 903 (903 st)
Certina DS first 200M
Svar
Forhandleren kan godt få lavet et nyt garanti kort så længe uret stadig er under garanti. Hvis der skulle være nogle twist osv., så kontakt jeres forhandler og bed dem om at undersøge mulighederne.
Svar
Hej Lex

Ja det var mig du snakket med, og jeg havde bare aldrig hørt om man kunne få det - måske Peter Halse kan kom på banen her?
Mvh. Micki - DREAMWATCH
Svar
OK jeg er lidt forvirret over dine mange navne hehe.

I telefonen og på mail hedder du BO, her hedder du Micki, og den mail jeg sender til hedder Jernette hehe.

Jeg har sendt nogle fotos til dig af uret, forventede du gerne ville se dem Icon_smil

Nå, men som sagt ved jeg ikke nohet om det med garentibeviset, andet end jeg har fået at vide af min urmager. Så nu må vi se hvad der kommer Icon_smil
/Lex

Omega Seamaster Planet Ocean (2200.50.00)
Omega Speedmaster Broad Arrow (3551.20.00)
Omega Seamaster GMT (2234.50.00)
Sinn 903 (903 st)
Certina DS first 200M
Svar
lex Skrev:OK jeg er lidt forvirret over dine mange navne hehe.

I telefonen og på mail hedder du BO, her hedder du Micki, og den mail jeg sender til hedder Jernette hehe.

Jeg har sendt nogle fotos til dig af uret, forventede du gerne ville se dem Icon_smil

Nå, men som sagt ved jeg ikke nohet om det med garentibeviset, andet end jeg har fået at vide af min urmager. Så nu må vi se hvad der kommer Icon_smil

Hej lex

Jeg tror måske du har snakket med flere så, for vi har skrevet sammen på mail (noget bytte sjov), og der hedder jeg også det samme som jeg gør her inde Icon_smil

Mvh Micki
Mvh. Micki - DREAMWATCH
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)